Skip to main content

Sådan bevarer du bedst hukommelsen

{snippet modul199}
 
{module 187}

Det er ikke nok at forsøge at holde hjernen igang med sudoku eller kryds og tværs, hvis du vil undgå hukommelsestab.

Du skal blive ved med at lære nye færdigheder, der kræver at din hjerne bliver udfordret. Det viser et enyt studie fra University of Texas i Dallas, hvor forskere har testet 221 ældres hukommelse efter i tre måneder at have afprøvet forskellige former for nye færdigheder.

Resultaterne bringes i den kommende udgave af tidsskriftet Psychological Science og viser, at det ikke hjælper at lytte til for eksempel klassiske musik eller at løse ordgåder som kryds og tværs - formentlig fordi de i realiteten ikke stiller hjernen over for nye problemer, der kan danne nye forbindelser mellem neuroner.

"Det ser ud til at det ikke bare er nok at foretage sig noget - det er vigtigt at gøre noget, der er ukendt og mentalt udfordrende og giver en bred stimulation psykisk og socialt," siger chefforsker og psykolog Denise Park fra University of Texas.

"Når du er i din komfortszone, er du uden for din forbedringszone," pointerer hun.

De nye resultater giver tiltrængt indsigt i hvordan visse dagligdags aktiviteter har betydning for kognitiv vitalitet i alderdommen.

"Vi har brug for, at finde ud af hvordan man bevarer et sundt sind - ligesom vi ved, hvordan man bevarer et sundt hjertekar-system med kost og motion. Lige nu ved vi alt for lidt," siger Park.

Hendes resultater er som sagt baseret på en undersøgelse af 221 voksne mellem 60 og 90 år, der tilfældigt blev delt op i tre grupper, der i 15 timer om ugen i tre måneder skulle engagere sig i en bestemt aktivitet.

Nogle deltagere blev bedt om at lære en ny færdighed - digital fotografering, quiltning eller begge - hvilket kræver aktivt engagement og stiller krav til både arbejdshukommelse, langtidshukommelse og andre højtstående kognitive processer.

Andre deltagere blev instrueret i at engagere sig i mere velkendte aktiviteter derhjemme , såsom at lytte til klassisk musik og færdiggøre ord puslespil. Og for at tage højde for mulige indflydelse af sociale kontakt, blev nogle deltagere placeret i en social gruppe, der indebar sociale interaktioner som ekskursioner og underholdning.

Efter de tre måneder konstaterede Park og hendes kolleger, at de voksne, der var produktivt engageret i at lære nye færdigheder havde forbedret deres hukommelsen i forhold til dem, der deltog i sociale aktiviteter eller ikke-krævende mentale aktiviteter derhjemme.

{module 232}

Interesse ikke nok

"Resultaterne tyder på, at interesse og engagement ikke er nok," siger Park.

"De tre grupper blev presset meget hårdt for at lære mere og mestre flere opgaver og færdigheder, men kun den gruppe, der skulle lære noget helt nyt i en lang periode forbedrede deres mentale evner."

Undersøgelsen er særligt bemærkelsesværdigt ved at forskerne systematisk kunne forbedre folks liv ved at placere dem i nye miljøer og give dem nye færdigheder og relationer.

"Vores deltagere hovedtræk aftalt skal tildeles tilfældigt til forskellige livsstile i tre måneder , så vi kunne sammenligne, hvordan forskellige sociale og læringsmiljøer påvirket sindet ," siger Park.

"Folk opbyggede relationer og lærte nye færdigheder, som vi håber kan fortsætte med at være en kilde til engagement og stimulering, også efter de er færdige med undersøgelsen."

Park og kolleger planlægger at følge op på deltagernes udvikling om et år og fem år hen ad vejen for at se, om de virkninger, forbliver på lang sigt. De mener, at forskningen er dybt vigtig og relevant, specielt fordi antallet af gamle forsat stiger og stiger.

"Det er fortsat spekulation, men måske kan ny lærdom nedsætte den hastighede, som hjernen ældes med," siger Park.

"Hvert år du udsætter demens og kan blive et år ekstra med høj livskvalitet og uafhængighed."