Minimal motion kan sikre kvinder et sundt stofskifte

Et velfungerende stofskifte er afgørende for kvinders helbred efter overgangsalderen og det kan du sikre dig med minimal træning.

 

Det antyder i hvert fald nye undersøgelser, der viser, at gåture og anden overkommelig aktivitet kan sikre dig mod stofskifteproblemer.

Problemer med stofskiftet har i tiligere undersøgelser vist sig at medføre såvel øget risiko for hjertekar-sygdom og diabetes for kvinder efter overgangsalderen.

Men den ny undersøgelse fra University of Missouri viser, at minimal træning kan hjælpe postmenopausale kvinder til bedre at regulere insulin, vedligeholde stofskiftet og hjælpe med at forhindre signifikant vægtøgning. 

Resultaterne tyder på, at kvinder med en proaktiv tilgang ikke behøver at øge deres fysiske aktivitet dramatisk for at opnå betydelige forbedringer.

"Sygdomme og vægtforøgelse forbundet med stofskifteproblemer stiger eksplosivt efter overgangsalderen," siger Vicki Vieira-Potter, lektor i ernæring og motionsfysiologi.

"Hensigten med denne forskning var at bestemme, hvilken rolle motion spiller for at beskytte kvinder, specielt mindre aktive kvinders stofskifte når de går gennem overgangsalderen."

Vieira-Potters forskergruppe sammenlignede hvordan træning sikrede stofskiftet hos stillesiddende rotter i forhold til meget aktive rotter. Rotterne fik en trædemølle, som de kunne bruge så meget eller så lidt som de ønskede. De stillesiddende rotter løb kun en femtedel af det de meget aktive rotter gjorde, men trods den begrænsede fysiske aktivitet fastholdt de deres stofskiftes funktion og normaliserede deres insulin niveauer. Desuden oplevede de stillesiddende rotter en reduktion af deres fedtvæv på 50 procent som et resultat af den lille mængde motion.

"Disse resultater tyder på, at enhver fysisk aktivitet, selv en lille smule, kan gøre underværker i form af at opretholde stofskifte," siger Vieira-Potter.

"Dette er væsentligt for postmenopausale kvinder, der rammes af vægtøgning i forbindelse med overgangsalderen samt øget risiko for sygdom."

Giv de søde et spark og planlæg din daglige kost.
Slankekur | dec 31, 2014

Sådan får du slankekuren til at virke

Lad være med at sulte dig selv, men vælg i stedet en kost du kan holde fast i. Og husk så…

Vieira-Potter siger stillesiddende kvinder kan være proaktive ved at:

  • gå regelmæssige ture med venner;
  • tage trappen i stedet for elevatoren;
  • deltage i fitness for begyndere;
  • tjekke deres fysiske aktivitet med fitness-apps
Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?