Tænker du for meget over din søvn, risikerer du, at tankerne ødelægger din søvn og forværrer dine smerter.Tænker du for meget over din søvn, risikerer du, at tankerne ødelægger din søvn og forværrer dine smerter.

Søvn er nøglen til at håndtere kroniske smerter

Tænker du for meget over din søvn, risikerer du at dine smerter forværres.

 

Det viser en ny undersøgelse fra University of Warwick, hvor forskerne har undersøgt sammenhængen mellem søvn, tanker og smerter.

"Jeg kan ikke holde smerterne ud, hvis jeg ikke får sovet ordentligt."

Sådan tænker mange smertepatienter sikkert ofte, men det er en bekymring, der i sig selv øger risikoen for at smerterne forværres.

Forskere fra Søvn og smertelaboratoriet ved Institut for Psykologi viser nemlig, at rygsmerter, fibromyalgi, gigt og andre kroniske smerter er direkte forbundet med negative tanker om søvnløshed og smerte.

Men denne sammenhæng kan heldigvis håndteres effektivt med kognitiv adfærdsterapi, viser forskernes resultater.

De engelske forskere har udviklet en skala til at måle søvn- og smerte-bekymringer hos kroniske smertepatienter sammen med deres søvnkvalitet - den første skala, der kan udforske den onde cirkel mellem søvn og smerte.

Smerter | mar 28, 2013

Østrogen kan stoppe ledsmerter

Østrogen kan redde nogle kvinder, der har passeret overgangsalderen,…

Skalaen blev testet på fire grupper af patienter, der lider af langvarige smerter og dårlig søvn. Resultaterne viser, at mennesker, der tror, de ikke kan sove på grund af deres smerter, er mere tilbøjelige til at lide af søvnløshed, hvilket medfører værre smerter.

Undersøgelsen har givet terapeuter et middel til at identificere og overvåge fastlåste tanker om søvn og smerte, der gør kognitiv adfærdsterapi mere effektiv.

"De nuværende psykologiske behandlinger af kroniske smerter har for det meste fokuseret på smertebehandling og lagt mindre vægt på søvn, men der er en nyere interesse i at udvikle behandlinger til at tackle både smerter og søvnproblemer samtidigt. Denne skala giver et nyttigt klinisk redskab til at vurdere og overvåge fremskridt under disse behandlinger," siger Esther Afolalu, som er chefforsker på undersøger, der er offentliggjort i Journal of Clinical Sleep Medicine.

Søvn | nov 07, 2015

7 skjulte tegn på søvnapnø

Føler du dig uoplagt og træt efter en lang nats søvn, så kan det være at du lider af…

"Tanker kan have en direkte og/eller indirekte indvirkning på vores følelser, adfærd og endda fysiologi. Den måde vi tænker på søvnen og dens interaktion med smerter kan påvirke den måde vi håndterer hhv. smerter og søvnløshed. Selv om nogle af tankerne er sunde og nyttige er andre rigidee og baseret på misinformation. Den nye skala er udviklet til at hjælpe os med at kategorisere de tanker, der kan forværre søvnløshed og smerter," siger dr. Nicole Tang, som er undersøgelsens hovedforfatter. 

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?