Yoga kan hjælpe dig mod lændesmerter

Yoga kan både reducere smerter og forbedre din bevægelighed, hvis du lider af lændesmerter.

 

Det viser en ny stor gennemgang af tidligere undersøgelser om yogas og lændesmerter, som er offentliggjort af den uafhængige forskningsinstitution Cochrane Library.

Resultaterne tyder på, at yoga kan føre til en reduktion i smerte og øge funktionsevnen hos mennesker med kroniske uspecifikke lændesmerter på kort sigt. Men forskerne anbefaler, at der laves flere undersøgelser for at klarlægge langtidsvirkningerne.

Lændesmerter er et almindeligt helbredsproblem, der normalt behandles med egenomsorg og håndkøbsmedicin. Varer det i over tre måneder betragtes det som "kronisk". Rygsmerter er undertiden forbundet med en sygdom eller tilstand, men langt de fleste tilfælde af lændesmerter har ingen kendt årsag, der derfor beskrives som ikke-specifik.

Yoga har fået en global popularitet som en form for kombinationstræning af sind og krop, der har generelle helbredsfordele. Flere undersøgelser har undersøgt potentialet i yoga for at lindre symptomerne på lavere ryg relaterede problemer.

Den nye Cochrane-oversigt sammenfatter resultaterne af 12 randomiserede forsøg med tilsammen 1.080 mænd og kvinder med en gennemsnitsalder på mellem 34 og 48 år. Forsøgene blev udført i Indien, Storbritannien, og USA. Alle deltagere havde kronisk uspecifikke lændesmerter.

Smerter | jul 13, 2014

4 måder at lindre lændesmerter

Er den nederste del af ryggen dit ømme punkt? Måske har havearbejdet…

Syv studier sammenlignede yoga-deltagere med personer, der ingen motion-dyrkede, tre undersøgelser sammenlignede yoga-øvelser med ryg-fokuserede øvelser eller føjede yoga til et ryg-fokuseret træningsprogram. To studier sammenlignede yoga med kontrolgrupper, der ingen øvelser lavede eller fulgte en bog om egenomsorg. Alle yoga øvelser var specielt designet til behandling af lændesmerter, og blev lavet af erfarne og kvalificerede lærere.

Gennemgangen viste, at sammenlignet med ingen motionkunne yoga forbedre ryg-relateret funktion og også reducere symptomerne på lændesmerter en smule i de første seks til tolv måneder, selv om virkningen var konsekvent mindre end det man kalder klinisk vigtig. Der er imidlertid behov for større, længere og mere robuste studier for at drage endelige konklusioner om de langsigtede helbredsvirkninger af yoga.

Dog kan yoga medføre øgede rygsmerter hos nogle mennesker. Ca. 5 procent flere yoga-deltagerne oplevede forøgede rygsmerter, selv om dette kan svare til risikoen for at få bivirkninger fra andre ryg-fokuserede øvelser.

Smerter | maj 17, 2016

Grønt lys kan reducere migræne

Personer med migræne kan reducere deres hovedpine med grønt lys på en…

"Vores resultater tyder på, at yoga-øvelser kan reducere symptomerne på lændesmerter en lille smule, men resultaterne er kommet fra studier med en kort opfølgning. I øjeblikket har vi kun få beviser for effekten af ​​yoga som en form for motion for at hjælpe folk med kroniske lændesmerter i de første seks måneder. Yogaøvelserne i undersøgelserne blev udviklet mod lændesmerter, og folk skal også huske, at i hver af undersøgelserne, vi så på, blev yoga-øvelserne ledet af erfarne praktikere," pointerer hovedforfatter, Susan Wieland fra Cochrane komplementær medicin ved Center for integrativ medicin, University of Maryland School of Medicine.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?