Kvinde med drink i sengenEn drink på sengekanten kan være fornøjelig, men hjælper ikke til en ordentlig nats søvn.

Alkohol er et dårligt sovemiddel

 

Hvis man har svært ved at sove, kan det være fristende at snuppe en genstand eller to, før man går i seng, men det er en rigtig dårligt idé, hvis man vil have en ordentlig søvnkvalitet.

En ny undersøgelse viser, at alkohol hæmmer hjernens system til at regulere en persons behov for søvn.

"Den fremherskende tanke var, at alkohol fremmer søvnen ved at ændre en persons døgnrytme,” siger Mahesh Thakkar, der er leder af forskningen i neurologi ved University of Missouri School of Medicine.

"Vi opdagede imidlertid, at alkohol faktisk fremmer søvn ved at påvirke en persons søvnhomeostase, der er hjernens mekanisme til at regulere ens søvnighed og vågenhed. Alkohol påvirker søvnhomeostasen, og det kan føre til dårligere søvnkvalitet.”

Undersøgelse medforfatter dr. Pradeep Sahota siger, at resultaterne viser, at alkohol ikke bør anvendes som søvnstøtte. "Alkohol forstyrrer søvnen, og kvaliteten af den mindskes. Derudover er alkohol vanddrivende, hvilket øger ens behov for at gå på toilettet, og får en til at vågne tidligere om morgenen," siger Sahota til tidsskriftet Alcohol.

"Vi bruger omkring en tredjedel af vores liv på at sove, og kombineret med statistikker, der viser, at 20 pct. af os bruger alkohol til bedre at kunne sove, så er det afgørende, at vi forstår, hvordan de to ting interagerer," siger han.

»Hvis du har problemer med at sove, skal du ikke bruge alkohol. Tal med din læge, så I sammen kan finde ud af, hvorfor du har søvnproblemer og få evt. medicin, der kan hjælpe dig med bedre at sove,” siger han. 

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?