Det er ikke overraskende, at du falder i søvn i dagtimerne, hvis du får sovet for lidt, men der er også mere overraskende tegn.Det er ikke overraskende, at du falder i søvn i dagtimerne, hvis du får sovet for lidt, men der er også mere overraskende tegn.

7 overraskende tegn på at du sover for lidt

Med alderen får især kvinder sværere ved at falde i søvn og få de nødvendige otte timers på øjet, som undersøgelser har vist, er nødvendige for at sikre et godt helbred.

 

Selv om du ikke synes, at du lider af søvnmangel, kan du dog godt sove for lidt og i virkeligheden være ramt på overraskende måder.

Drikker for meget

Bruger du mere tid på at drikke sodavand og spise snacks uden for de regulære måltider øger det ikke bare risikoen for at blive fed, men er også tegn på at du sover for lidt.

Det viser en ny undersøgelse i slutningen af 2015 fra University of Alabama, hvor forskere har undersøgt samspillet mellem den tid man sover med den tid man bruger på at spise og drikke eller for eksempel se TV. 

For lidt søvn viser sig at medføre et overforbrug af tid brugt på at spise mellemmåltider eller - især - at drikke flere usunde drikkevarer. 

Undersøgelsen er baseret på 28.150 amerikanske voksne, hvoraf 56 procent var kvinder, fra 21 til 65 år, der deltog i den amerikanske Time Use Survey mellem 2006 og 2008.

Forskerne analyserede hvor meget tid deltagerne brugte på sekundære måltider og drikkevarer i forhold til hovedmåltiderne og sammenlignede med deltagerne søvnmængde.

Sammenlignet med normal søvn på mellem syv og otte timer var mindre søvn forbundet med 8,7 minutter ekstra tid brugt på mellemmåltider om dagen. Værre var den tid man brugte ekstra på at drikke sodavand eller andre drikkevarer. Ud over den tid man brugte på at drikke ved hovedmåltider, brugte deltagere, der sov for lidt omkring en halv time mere på at drikke for eksempel sodavand i forhold til folk, der sov normalt.

Falsk hukommelse

Får du for lidt søvn giver det ikke bare problemer med at huske, men du husker også forkert.

Det viser en undersøgelse fra University of California, hvor forskerne konstaterede, at forsøgspersoner med søvnmangel, som de bad om at se på fotografier af en begået forbrydelse, var mere tilbøjelige til at huske forkerte detaljer på fotografiet end dem, der havde sovet tilstrækkeligt.

Detaljerne var opfundet af forskerne og der var lagt fælder ud for deltagerne i forsøget. F.eks. kunne der være en tekst, som sagde, at tyven puttede en stjålen pung i hans bukselomme, mens fotografiet faktisk viste, at han puttede den i sin jakkelomme.

Forskerne fandt, at de deltagere, som havde fået for lidt søvn inden eksperimentet, var mere tilbøjelige til at finde på falske detaljer på billederne, fordi de var blevet snydt af teksten. Deltagere, der fik forevist billederne, før de fik en søvnløs nat var dog ikke mere tilbøjelige til at opfinde ting, end dem, der fik tilstrækkeligt med søvn.

Dårlig prioriteringsevne

En ny undersøgelse fra Tel Aviv University, hvor 18 studerende blev frarøvet søvn bare en nat afslørede, at de mistede deres prioriteringsevne og opfattede alle indtryk som lige vigtige. Søvnløsheden fik dem til at reagere lige meget på neutrale billeder, som på billeder af søde katte og lig, som blev vist i baggrunden af en skærm, hvor de skulle løse en række opgaver.

Venner eller...

Forsøg i 2015 på University of California i Berkeley og Stanford University viser, at søvnløshed gør det svært at skelne venner fra fjender. I et forsøg blev studerende, der var frarøvet en nats søvn, bedt om at vurdere 70 ansigtsudtryk på billeder. Analysen afslørede, at de var meget dårligere til at skelne positive og negative ansigtsudtryk. Målinger af hjertet viste desuden at deres hjerterytme ikke ændrede sig, når de blev udsat for fjendtlige ansigter.

Mere smertefølsom

I en test af smerter lavet af det norske Folkehelseinstituttet i Bergen, hvor 10.400 mennesker deltog viste søvnmangel sig at påvirke deltagerne smerteudholdenhed.

I testen skulle deltagerne holde en hånd i en spand med isvand i 106 sekunder. Mens kun 31 personer uden søvnproblemer gav op før tide var det hele 42 procent af deltagerne med søvnproblemer.

Impulskøb

Hopper du pludselig på et vildt tøjkøb, som du ellers ikke havde kastet dig ud i? Eller spiser du wienerbrød til morgenmad, selvom det slet ikke er noget du plejer?

En undersøgelse i 2015 fra University of Michigan, hvor forsøgsdeltagere blev bedt om at løse opgaver på en computer, viste, at de deltagere, der havde fået lov at tage en lur først var mindre impulsive end deltagerne, der havde skullet holde sig vågne.

For lidt søvn fører til dårligere beslutninger og til for høj impulsivitet, som f.eks. kan føre til dårlige madvalg.

Skænderier

Måske er din kæreste eller ægtefælle bare irriterende. Eller måske er forklaringen at du er træt? I 2013 viste et studie foretaget på det amerikanske universitet Berkely, at par oftere havde alvorlige skænderier, hvis de ikke sov nok.

Forskerne noterede sig, at søvnmangel medfører, at det bliver sværere at undgå og håndtere konflikter.

Tags: søvn, søvnløshed

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?