Familie på ski i bjergene.Undgå højdesyge ved at tage det roligt i starten

6 tips til at undgå højdesyge på skiferien

 

Når du planlægger din vinterferie, så glem ikke at store højder kan spolere din ferie, hvad enten du skal ud og stå på ski eller vandreture i bjerge/fjelde.

Hvis du ikke er opmærksom på højderne, kan du bl.a. udvikle højdesyge og træthed.

I følge dr. Melissa Tabor, der er assisterende professor i sportsmedicin på Nova Southeastern University College Osteopathic Medicine i Fort Lauderdale,er det vigtigt at forberede sig, hvis man skal begive sig fra lavere højder til større højder. Det gælder især, hvis man er under 50 år, fordi man dermed er i større risiko for højdesyge.

Når man begiver sig op i højderne, bør man være opmærksom på tegn på højdesyge: kvalme, opkastning, svimmelhed, træthed, søvnforstyrrelser og dårlig kost. Andre mere alvorlige symptomer omfatter forvirring, manglende evne til at gå, åndenød, og at man hoster blod. I ekstreme tilfælde kan højdesyge endda forårsage dødsfald, siger Tabor.

For at sænke risikoen for at udvikle højdesyge, foreslå Tabor følgende forsigtighedsregler:

1)  Prøv om du kan akklimatisere dig til højere højder nogle dage eller uger, hvis du skal foretage anstrengende aktiviteter i højderne.

2)  Planlæg og få information om det sted, du rejser hen. Find evt. relevante hjemmesider om din feriedestination.

3)  Hvis du skal klatre, så gør det langsomt.

4)  Lyt til din krop og lade være med at forcere noget, hvis du føler dig svimmel eller har hovedpine. Søg ned mod et lavere liggende sted inden for to til fire timer, hvis symptomerne ikke forsvinder.

5)  Hold dig hydreret og drik før, du er tørstig.

6)  Tal med din læge om mulig medicin, der kan hjælpe dig med at tilpasse dig højderne.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?