Køb en weekendtur eller ferie i stedet for en ny bil, hvis du har brug for noget at glæde dig over.

Sådan køber du dig til mest glæde

 

Det kan ikke ’betale sig’ at købe en ny bil. Inviter hellere din mand på en fed weekendtur – det er nemlig en bedre investering.

De fleste af os kender begrebet at ‘købe sig glad’. Vi kender også følelsen af, at et par nye sko eller en skøn buket blomster får humøret til at stige kraftigt – i hvert fald for en tid.

Men nu har en gruppe amerikanske forskere undersøgt, hvad der egentlig gør os glade. Eller rettere: De har set på, hvilke af de ting amerikanerne bruger penge på faktisk også får humøret i vejret.

Resultatet er, at ’gode oplevelser for livet’ er en langt bedre investering end materielle goder som f.eks. en ny bil. Men forskerne har også fundet ud af, at amerikanerne har tendens til at bruge penge på bilen, fordi de tror, det gavner dem mere.

Og vi andre kan jo så bare gætte på, om ikke det samme gælder for danskere.

Forskerne interviewede en række personer før og efter de havde gjort et køb af en eller anden art, og de fandt, at oplevelser – som f.eks. en spændende weekendtur – gjorde deltagerne gladere, og var altså en bedre måde at bruge penge på, end at købe en materiel ting.

”Folk ved faktisk godt – og kan præcist forudsige -, at en oplevelse for livet gør dem gladere,” siger en af forskerne, Ryan Howell, der er associeret professor i psykologi ved San Francisco State University.

Større glæde

”Hvad de virkelig undervurderer, er hvor meget værdi de faktisk får ud af en oplevelse,” siger han.

”Selv om de får at vide, at en oplevelse vil gøre dem gladere og selvom de også selv ved, at det vil gøre dem gladere, vil de stadig opfatte materielle goder som et bedre køb,” tilføjer han.

En del af årsagen til dette er, at oplevelser udelukkende giver minder, mens vi som mennesker kender værdien af en materiel gode, mener Ryan Howell.

”Vi forbinder naturligt økonomisk værdi med ting. Men vi har det svært med at vurdere økonomisk værdi af et minde.”

Forskerne mener, at væsentligheden af denne type forskning langt overstiger viden om shopping og forbrugsvaner.

”Glæde er ikke bare en flydende, positiv følelse vi får i øjeblikket. Der er enorme fordele ved glæde. Firmaer ønsker, at deres medarbejdere skal være glade, fordi det gør dem mere produktive. Læger ønsker deres patienter skal være gladere fordi de bliver sundere. Vi bør forsøge at finde ud af, hvad der hjælper mennesker med at øge deres glæde, på grund af alle de fordele det giver,” siger Howell.

Undersøgelsen var offentliggjort i Journal of Positive Psychology.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?