Høje hæle forhindrer at du går shopamok

 

At balancere rundt på høje hæle viser sig at være en sikring mod overforbrug.

Hvis du er nervøs for, at du kommer til at købe for dyre ting, kan du sikre dig med et par smarte fif. Et af dem er at gå på shopping i høje hæle!

Skal du ud og købe store forbrugsvarer, som f.eks. et nyt TV, er der tre ting, du bør gøre:

  1. Gå på nettet og tjek anmeldelser
  2. Sammenlign priser hjemmefra
  3. Gå i høje hæle

Hvis forholdsregel nr. 3 ikke kan lade sig gøre – du foretrækker måske gummisko – så er der andre muligheder: At køre op og ned i elevatoren, at spille et par Wii Fit spil, eller at gå ud og shoppe umiddelbar efter en yogatime.

Alt, hvad der giver en bedre følelse af balance virker tilsyneladende.

Et nyt studie viser, at forbrugere, der oplever en god balance, har en større tendens til at veje mulighederne op mod hinanden og vælge det produkt, der er i den fornuftige ende mellem meget dyrt og meget billigt.

”Hvis du er typen, der køber for dyrt, eller du er en lidt ekstrem person, så bør du måske overveje at gå ud og shoppe i høje hæle,” siger forsker Jeffrey Larson, der er professor i marketing.

Sammen med forskerkollegaen Darron Billeter har han fundet ud af, at næsten alting, der tvinger dig til at fokusere på balancen, får betydning for dine indkøbsvalg.

42-tommers TV

For eksempel, hvis vi taler om indkøb af et nyt TV, så vælger en forbruger, der har fokus på balancen, et fornuftigt 42-tommers frem for et lille 32-tommers eller et kæmpe 50-tommers.

Undersøgelsen er en del af et voksende forskningsområde, hvor man undersøger forbindelsen mellem psyke, mentale tilstande og indkøbsbeslutninger. Tidligere studier har set på, hvad det betyder, om du føler dig varm, om du er sulten og om du er overvægtig.

Til dette seneste studie, der er offentliggjort i tidsskriftet Journal of Marketing Research, eksperimenterede forskerne med forsøgspersonernes balanceevne og forbrug ved:

  • At lade forsøgspersoner læne sig tilbage på en stol mens de shoppede online
  • At lade dem spille Wii Fit samtidig med at de svarede på et spørgeskema om valg af forskellige produkter
  • At lade dem stå på en fod mens de skulle afgøre, hvilken printer de ville købe

Andre ting, der kunne have samme effekt på indkøbene, men som forskerne ikke tog med i undersøgelsen, er køb på et gyngende skib eller mens man går på glatte og isede fortove.

Forskerne synes, at deres undersøgelse viser, vi alle bør være opmærksomme på, hvordan fysiske udfoldelser kan påvirke vores måde at tænke på.

”Vi bør lige læne os tilbage og spørge os selv om vi virkelig har brug for den vare, eller om f.eks. vores fodtøj har indflydelse på vores valg,” siger Billeter, der mener, vi alle generelt bør være mere opmærksomme på, hvad der har indflydelse på vores valg.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?