Omega-3 beskytter dig mod at dø af et hjerteanfald

Et højt indhold af omega-3 fedtsyrer i blodet reducerer risikoen for at dø af et hjerteanfald, men mærkværdigvis påvirker det ikke risikoen for hjertekar-problemer.

 

Det viser i vert fald en ny international analyse offentliggjort i tidsskriftet JAMA Internal Medicine, hvor forskere anført af Liana C. Del Gobbo fra afdelingen for hjerte-kar medicin ved Stanford University School of Medicine og hovedforfatter dr. Dariush Mozaffarian, der er dekan for Friedman School of Nutrition Science and Policy ved Tufts University i Boston.

Ved at samle resultaterne fra forskellige store undersøgelser, der havde målt blod- eller væv-indholdet af omega-3 fedtsyrer analyserede de sammenhængen med hjertekar-problemer i en centralt samlet meta-analyse.

I alt 19 studier var involveret fra 16 lande og med 45,637 deltagere. Af disse fik 7.973 mennesker et første hjerteanfald, hvoraf 2.781 døde.

Samlet blev omega-3 fedtsyrer fra både planter samt fisk og skaldyr forbundet med omkring en 10 procent lavere risiko for dødelige hjerteanfald. I modsætning hertil blev fedtsyrerne generelt ikke forbundet med en nedsat risiko for ikke dødelige hjerteanfald, hvilket tyder på en mere specifik mekanisme ved omega-3 fedtsyrer i relation til dødelighed.

"Disse nye resultater giver det mest omfattende billede til dato af, hvordan omega-3 fedtsyrer kan påvirke hjertesygdomme," siger Del Gobbo.

"På tværs af de forskellige undersøgelser var resultaterne også ens efter at have taget højde for alder, køn, race, diabetes og anvendelse af aspirin eller kolesterolsænkende medicin."

Hjertekar | nov 17, 2015

Jeg har ansvaret og føler mig ikke syg

For Nini Lerouls helbred er der to store vendepunkter i livet. Det første da hun fik en…

"Der har været tvivl om fordelen ved omega-3 fedtsyrer fordi nogle undersøgelser har og andre ikke har vist en positiv fordel ved fiskeolie i forhold til hjertekar-sygdomme," siger Mozaffarian.

"Vores resultater støtter betydningen af fisk og omega-3 som en del af en sund kost."

Fisk er den vigtigste kilde til omega-3-fedtsyrer, der består af eicosapentaensyre (EPA), docosapentaensyre (DPA) og docosahexaensyre (DHA).

Ifølge USAs landbrugsministeriums nationale Nutrient Database indeholder fede fisk som laks, ørred, ansjoser, sardiner og sild de højeste mængder omega-3 fedtsyrer, men alle fisk indeholder en vis mængde.

Alfa-linolensyre (ALA) er den plante-baseret omega-3 fedtsyre, der findes i valnødder, hørfrøolie og rapsolie og nogle andre frø og nødder samt deres olier.

Din mad | nov 03, 2014

Spis det rigtige fedt og få et sundere hjerte

Modsat mættet fedt som smør, så får flerumættet fedt ikke dit kolesteroltal til at stige.

"De fleste tidligere studier af fedt i kosten har været baseret på selvrapporterede estimater af indtag," siger Mozaffarian.

"Denne nye undersøgelse giver en hidtil uset mulighed for at forstå, hvordan blodets indhold af mange forskellige fedtstoffer og fedtsyrer påvirker sundheden på forskellige måder og der er mange ekstra undersøgelser i gang."

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?