Sådan undgår du faren ved at sidde ned dagen lang

Risikoen ved at sidde ned i otte eller flere timer om dagen - uanset om det er på arbejde, hjemme eller i bilen - kan elimineres med en times fysisk aktivitet dagligt.

 

Det viser ny forskning fra et internationalt team af forskere, der har analyseret tidligere undersøgelser med tilsammen over en million deltagere.

Flere og flere undersøgelser viser, at mangel på fysisk aktivitet er en stor risikofaktor for adskillige sygdomme og risiko for tidlig død. De seneste skøn tyder på, at mere end 5 millioner mennesker dør på verdensplan hvert år pga. et lavt aktivitetsniveau.

Studier i højindkomstlande har antydet, at voksne tilbringer størstedelen af deres vågne timer med at sidde ned. En typisk dag for mange mennesker indebærer, at de kører til arbejde, sidder i et kontor, kører hjem og ser TV i sofaen.

Det fik forskerne til at stille spørgsmålet: hvis en person er aktiv nok, kan dette reducere eller helt fjerne den øgede risiko for tidlig død ved at sidde for meget ned?

I alt analyserede forskerne 16 studier, som omfattede data fra mere end en million mænd og kvinder. Holdet grupperet individer i fire kvartiler afhængig af deres niveau af moderat intensiv fysisk aktivitet, spændende fra mindre end 5 minutter om dagen i den nederste gruppe til over 60 minutter i toppen. 

Moderat intensiv motion blev defineret som svarende til for eksempel at gå 6 km i timen eller cykle 16 km i timen.

Forskerne fandt, at 60 til 75 minutter moderat intensiv motion om dagen var tilstrækkeligt til at eliminere den øgede risiko for tidlig død i forbindelse med at sidde i over otte timer om dagen. Men hele tre ud af fire personer i undersøgelsen opfyldte ikke dette niveau af daglig aktivitet.

Den største risiko for tidlig død var for de personer, der var fysisk inaktive, uanset hvor længe de sad ned - de var mellem 28% og 59% mere tilbøjelige til at dø tidligt sammenlignet med dem, der var i det mest aktive kvartil - en risiko svarende til rygning og fedme. Med andre ord er mangel på fysisk aktivitet en større sundhedsrisiko end at sidde ned i lang tid.

"Der har været en masse bekymring over de helbredsrisici, der er forbundet med nutidens mere stillesiddende livsstil," siger professor Ulf Ekelund fra Medical Research Council Epidemiology Unit ved University of Cambridge. 

"Vores budskab er positivt: Det er muligt at reducere - eller helt fjerne - disse risici, hvis vi er aktive nok, selv uden at skulle dyrke sport eller gå til fitness," siger Ekelund, der har fået undersøgelsen offentliggjort i tidsskriftet The Lancet.

"For mange mennesker, der pendler til arbejde og har kontorjob, er der ingen måde at undslippe at sidde ned i længere tid. For disse mennesker i særdeleshed kan vi ikke nok understrege vigtigheden af at få motion, uanset om det er at gå en tur ved frokosttid, at løbe en tur om morgenen eller cykle til arbejde. En times fysisk aktivitet om dagen er det ideelle, men hvis det er uoverskueligt, så kan i det mindste noget motion hver dag hjælpe med at reducere risikoen."

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?

RSS test