Sov dig til mindre rygetrang

 

Har du svært ved at opgive smøgerne, så kan en ny metode, der inkluderer rådne æg eller fisk, måske være løsningen.

Det vil dog kræve at du har en vågen kæreste eller ven, der kan hjælpe dig, for metoden kræver at du udsættes for de ildelugtende dufte mens du sover.

Til gengæld synes metoden ifølge nye forsøg fra Weizmann Institute of Science, at være effektiv til at reducere dit daglige cigaretbehov.

Forsøget, der prøsenteres i The Journal of Neuroscience, tyder på, at lugte mens vi sover kan få os til at ændre vores adfærd. Forskerne udsatte rygere for kombinationer af dufte - cigaretter sammen med rådne æg eller fisk - som de sov, og bad dem derefter om at registrere, hvor mange cigaretter de røg i den følgende uge.

Tidligere undersøgelser har vist, at såkaldt associativ stimulering, hvor hjernen lærer ved ubevidst at associere en stimulus med en anden kan ske under søvn. Forsøg på Weizmann Institute of Science viste, at selvom de frivillige ikke huskede, at de var udsat for lugte i løbet af natten, så afslørede deres reaktion næste morgen, at de var påvirkede. De reagerede ubevidst ved at trække vejret med korte vejrtrækninger, når de hørte musik, der i løbet af natten var blevet parret med dårlig lugt.

"Brugen af lugt er central: I modsætning til andre typer af sensorisk stimulus kan selv meget dårlig lugt ikke vække os," siger Dr. Anat Arzi fra Neurobiologisk Afdeling.

Den aktuelle undersøgelse blev udført på 66 frivillige, der ønskede at stoppe med at ryge, men ikke blev behandlet for problemet. Cigaretrygning blev valgt til undersøgelsen, fordi det er en adfærd, der simpelthen kan kvantificeres.

Efter at have udfyldt spørgeskemaer om deres rygevaner, tilbragte en gruppe en nat i afdelingens særlige søvnlaboratorium, hvor deres søvnmønster blev nøje overvåget. I visse faser af søvn, blev de udsat for kombinerede lugte - cigaretter og en modbydelig lugt - den ene lige efter den anden, flere gange i løbet af hele natten.

30 procent færre cigaretter

Selvom de ikke kunne huske de ildelugtende lugte næste morgen, rapporterede forsøgspersonerne, at de havde røget mindre i løbet af den næste uge. Til gengæld røg den gruppe, der ikke blev udsat for ildelugt i løbet af natten, ikke mindre. Det gjaldt også deltagere, der ganske vist blev udsat for ildelugt, men ikke samtidig med cigaretrøg.

Forskerne bemærkede, at de bedste resultater, hvor deltagerne rød 30 procent færre cigaretter, skyldtes at de var udsat for lugt under trin 2, non-REM søvn. Det understøtter tidligere resultater, som viser, at vi for det meste glemmer, hvad der sker i vores drømme, men lugtpåvirkning af vores underbevidsthed i den fase, hvor vores hukommelse konsolideres, kan fastholdes.

Forskerne mener, at påvirkning af lugtesansen kan være en lovende måde, at kurere afhængighed, fordi hjernens belønningssystem, som er involveret i vanedannende adfærd som rygning, er tæt forbundet med de regioner, som behandler lugt. Nogle af disse regioner, forbliver ikke kun aktive, når vi sover, men de oplysninger, de absorberer, kan endda blive forstærket under søvnen.

"Vi har endnu ikke opfundet en måde at sikre rygestop, mens du sover. Det vil kræve et mere omfattende forsøg. Men vi har vist, at associering kan finde sted under søvn, og at dette kan føre til reelle adfærdsændringer. Vores lugtesans kan være en lobby til vores sovende hjerne, der i fremtiden kan hjælpe os til at ændre vanedannende eller skadelig adfærd," siger dr. Arzi.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?