Nina Vedel-Petersen

5 minutes reading time (979 words)

De lange, lange blå timer

De lange, lange blå timer

Hvad er det der sker? Man er dødtræt, falder i søvn som en stud, men vågner så efter et par timers søvn og ligger og stirrer op i loftet.

Hvis man er heldig, kommer søvnen igen. Men det er ikke altid. Og mens man ligger der midt om natten, vælter alverdens problemer rundt i hovedet samtidig med at man stresser helt vildt over, hvordan næste dag bliver ødelagt af den manglende søvn.

Meget, meget irriterende…

Det er altså også som om det sker oftere, at jeg ikke kan falde i søvn igen. Som ung vendte jeg mig bare om på den anden side og nuppede et par timer mere. Nu sker det flere gange i løbet af en måned, at jeg slå øjnene op mens det er bulderragende mørkt udenfor, hvorefter jeg ret hurtigt konstaterer, at det bliver en laaang, vågen nat.

Roterende grillkylling

De lange, lange blå timer. Der er vist mange, der kender fænomenet. Med den alt for store sårbarhed, følelsesmylderet og den totale mangel på proportioner i tanker og problemstillinger. Især opleves det følsomt og ubehageligt, hvis man er faldet i søvn med alkohol i blodet.

Ja, jeg er vist ikke alene med fra tid til anden at opleve sådan en nat, hvor man roterer rundt som en anden grillkylling uden at kunne finde hvile. Forskerne kalder det bifasisk søvn – altså at man vågner efter et par timers søvn.

Og det er helt normalt. Vores søvn går i cirkler gennem natten, fra dyb til lettere søvn. I løbet af natten bliver vores søvn lettere, og det er derfor mere sandsynligt, at vi vågner. Derfor er det oftere, at du vil opleve afbrudt søvn hen imod morgenen.

Desværre spiller alderen ind. Problemet med at vågne midt på natten og derefter have svært ved at falde i søvn igen bliver åbenbart kun værre med alderen.

Nyd det dog

Forskerne siger, at hvis du vågner og ligger vågen mere end en halv time, og at det sker flere gange om ugen, så er det tegn på et problem. Og det kunne jeg jo godt have fortalt dem, for det ville godt nok være irriterende, hvis jeg oplevede det så ofte…

Det kan bare være så stressende, og meget svært ikke at irriteres mere og mere. Alt det man skal nå i morgen, og som man nu vil være dårligere rustet til, fordi man ligger her med grus i øjnene.

Men kunsten består vist i at nyde de vågne timer. Det lyder ikke nemt, men måske meget oplagt. Søvnforsker Michael Rasmussen fra Center for Stress og Trivsel, siger, at det handler om at nyde timerne om natten.

Han mener, der er en evolutionær grund til, at nogen af os har svært ved at sove midt om natten. Han har fortalt, at før det elektriske lys blev opfundet i 1879 var det faktisk almindeligt, at man delte sin søvn op i to. Man sov typisk hen ad mørketid i 3-5 timer, var vågen 1-2 timer, sov igen 3-5 timer, siger Michael Rasmussen, der siger, at man oplever det samme søvnmønster, hvis man anbringer forsøgspersoner 14 timer i mørke.

Den alvorlige baggrund for denne tilstand kan også være søvnapnøe – altså, at man i et kort øjeblik holder op med at trække vejret og derved får afbrudt søvnen, kan være et problem, som kun opdages, hvis man har en partner, der opdager pauserne i din vejrtrækning.

En anden søvnforstyrrelse er narkolepsi, at du er ekstremt træt i løbet af dagen, hvilket betyder, at du falder i søvn om dagen. Og nogle gange er det noget andet, der giver dig søvnproblemer. For eksempel kan indestængt vrede ligesom visse psykiske sygdomme, som angst og maniodepression være årsagen til at du vågner om natten.

For mænd kan en forstørret prostata betyde, at de skal ud og tisse flere gange om natten, ligesom visse typer medicin, som f.eks. medicin mod højt blodtryk, kan øge den natlige tissetrang. Og ofte er den underliggende årsag nok så oplagt stress.

Gode råd:

  1. Dit soveværelse skal være en tryg hule. Det er bade vigtigt for dine muligheder for at falde I søvn og for at sove hele natten.
  2. Sørg for at der ikke kommer lys ind ad dit vindue. Mørke gardiner er oplagt, men tænk også på, om der kommer lys fra en dørsprække eller dit vækkeur står og lyser. Det kan være nok, hvis du har tendens til at vågne.
  3. Lyd er også vigtig. En ambulance langt væk eller de første bussers bremser kan være nok. Tænk over, hvordan du kan lydisolere dit soveværelse, eller overvej ørepropper.

Gode sovevaner, som f.eks. ikke at spise et kæmpemåltid eller at dyrke motion lige inden du skal sove, handler mest om, hvordan du falder i søvn. Men det kan også have en sammenhæng med, om du vågner og har svært ved at falde i søvn igen. Desuden anbefaler forskere, at man undgår at tage en middagslur, og i hver fald ikke i længere tid end 45 minutter.

Alkohol er også en årsag til dårlig søvn, da det ødelægger de normale rytmer i en søvn hen over natten. Især forlænger alkohol den tid, du er i dyb søvn men begrænser den tid, du tilbringer med REM-søvn.

Så hvad bør man gøre, hvis man hører til de mennesker, der har det med at vågne og ligge og dreje sig den halve nat:

  • Gå ud af sengen. Hvis du ikke er faldet i søvn igen efter 20 minutter, så rejs dig op og lav noget roligt og afslappende som f.eks. udstræksøvelser, læsning eller gæt krydsord.
  • Undgå din telefon eller tablet. Du skal ikke gå i gang med alt dit elektronik, det blå lys fra dit gadgets går dig vågen og ødelægger muligheden for at falde i søvn.

Hvis du har kroniske problemer med at vågne for tidligt, så bør du gå til din læge. Der findes hjælp at hente, bl.a. i form af terapi.

Ekstremt overvægtige skal passe på p-pillerne
Helvedesild er vildt smertefuldt

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Gæst
torsdag, 16. august 2018

Captcha Image