Irene Oestrich

Irene skrive om livet efter de fyrre. Hvordan vi har det med os selv, og om livet med børn, forældre, mænd, sundhed og meget andet...
3 minutes reading time (623 words)

Drop de negative tanker om dig selv

Drop de negative tanker om dig selv

Hvis du ikke tror på dig selv, går det ikke kun ud over dit humør, men også din selvtillid og de færdigheder, du besidder.

 

Det er vigtigt at have sociale færdigheder, så man kan sige ja og nej, kommunikere effektivt og løse problemer. Men hvis selvværdet er lavt, udvikles disse færdigheder ikke tilstrækkeligt eller, de bliver ikke brugt tilstrækkeligt. Det er nemlig sådan, at sårbarheden overfor kritik og modgange stiger jo mindre, man tror på sig selv.

Vi kan alle indimellem være utilfredse med os selv, men har man et lavt selvværd, kan det være svært at gøre noget ved det. Hvis vi mangler noget, forsøger vi at kompensere.

Måske kompenserer vi ved at blive dygtige til noget bestemt, men det får os ikke nødvendigvis til at holde mere af os selv. Måske praler vi for at fremhæve os selv, eller vi nedgør andre for at få det bedre med os selv.

Mange mennesker med lavt selvværd forsøger at dulme de ubehagelige tanker og følelser med f.eks. mad eller alkohol. Afhængighed og lavt selvværd hænger ofte sammen. Værst af alt er nok, hvis man lader sig fange i en situation, som eksempelvis et dårligt parforhold eller et utilfredsstillende job, som man ikke ønsker at være i.

Den største kilde til moderne stress er at være ”tvunget” til at blive i en situation, der giver dårligt humør.

Stress kan til en vis grad også handle om lavt selvværd, fordi man ved stress tillader sig selv at blive overbelastet, fordi man mangler færdigheder til at sige fra. Samtidig bidrager det, at man grundlæggende ikke tror på, at man er god nok også til, at man bliver lettere stresset.

Alle psykiske lidelser er forbundet med lavt selvværd. Når man lider af en depression, er et af symptomerne selvbebrejdelse og følelsen af ikke at være god nok. Personer med depression har ofte et målbart lavt selvværd.

Den depressive tænkning udgøres af negative tanker om en selv, andre mennesker og ens muligheder i fremtiden, og man husker kun negative hændelser i fortiden.

Angst er ofte også forbundet med lavt selvværd og tvivlen om at kunne slå til. Det samme gælder for personlighedsforstyrrelser, men her kan det veksle mellem alt for højt selvværd (selvhævdelse) og alt for lavt selvværd.

Lav et kritisk tanke eftersyn

Det er aldrig for sent at udvikle et sundt selvværd. Begynd med at give dine tanker et kritisk eftersyn, da det er de negative tanker og overbevisninger om os selv, der giver det lave selvværd.

Læg mærke til, hvordan du taler til dig selv. Måske siger du sådan til dig selv: ”Hvis jeg laver fejl, er jeg ikke god nok.” Eller: ”Hvis andre er vrede på mig, har jeg gjort noget forkert, og så er jeg forkert.

”Bag disse tanker ligger der ”leveregler og overbevisninger, der er urealistiske – f.eks., at man aldrig må fejle eller, at man aldrig må være uenig med nogen. Når man ved, hvad man tænker, kan man lettere stille spørgsmål ved tankerne: Hjælper den tanke mig, eller gør den det sværere for mig?

Tanker og følelser hænger sammen, så når man tænker, at man ikke er god nok, resulterer det i smertefulde følelser. Jo mere ked af det eller angst man bliver, desto større er risikoen for, at man tror endnu mere på den negative tanke. For at bryde denne negative spiral, skal de destruktive tanker erstattes med mere konstruktive tanker.

Det kan være en vanskelig opgave, der kræver professionel terapi, men grundlæggende er det vigtigt at tro på, at man er god nok og at lede efter beviser på, at det er sandt. Så se at komme i gang!

Genstridige sår skal tages alvorligt hos ældre kvi...
Kvinders vægthysteri ødelægger sexlivet

Related Posts

 

Comments 1

Gæst - Helle on Mandag, 8. Juli 2013 23:48
Tårer der triller

Da jeg læste dette indlæg, med tårerne trillende ned af mine kinder, følte jeg det som om nogle havde åbnet den øverste del af mit hoved og derefter kigget sig grundigt omkring og set meget af det der foregår i mit hoved. Den rammer så plet, at det næsten er skræmmende. Denne 'mavepuster' af et indlæg, kan jeg helt sikkert bruge til at forklare nogle af de mennesker der er tætteste på mig, hvordan jeg egentlig har det og ikke mindst føler.
Mange tak for det.

Da jeg læste dette indlæg, med tårerne trillende ned af mine kinder, følte jeg det som om nogle havde åbnet den øverste del af mit hoved og derefter kigget sig grundigt omkring og set meget af det der foregår i mit hoved. Den rammer så plet, at det næsten er skræmmende. Denne 'mavepuster' af et indlæg, kan jeg helt sikkert bruge til at forklare nogle af de mennesker der er tætteste på mig, hvordan jeg egentlig har det og ikke mindst føler. Mange tak for det.
Already Registered? Login Here
Gæst
Lørdag, 20. Juli 2019

Captcha Image

 

</p> <p>Det er vigtigt at have sociale færdigheder, så man kan sige ja og nej, kommunikere effektivt og løse problemer. Men hvis selvværdet er lavt, udvikles disse færdigheder ikke tilstrækkeligt eller, de bliver ikke brugt tilstrækkeligt. Det er nemlig sådan, at sårbarheden overfor kritik og modgange stiger jo mindre, man tror på sig selv.</p> <p>Vi kan alle indimellem være utilfredse med os selv, men har man et lavt selvværd, kan det være svært at gøre noget ved det. Hvis vi mangler noget, forsøger vi at kompensere.</p> <p>Måske kompenserer vi ved at blive dygtige til noget bestemt, men det får os ikke nødvendigvis til at holde mere af os selv. Måske praler vi for at fremhæve os selv, eller vi nedgør andre for at få det bedre med os selv.</p> <p>Mange mennesker med lavt selvværd forsøger at dulme de ubehagelige tanker og følelser med f.eks. mad eller alkohol. Afhængighed og lavt selvværd hænger ofte sammen. Værst af alt er nok, hvis man lader sig fange i en situation, som eksempelvis et dårligt parforhold eller et utilfredsstillende job, som man ikke ønsker at være i.</p> <p>Den største kilde til moderne stress er at være ”tvunget” til at blive i en situation, der giver dårligt humør.</p> <p>Stress kan til en vis grad også handle om lavt selvværd, fordi man ved stress tillader sig selv at blive overbelastet, fordi man mangler færdigheder til at sige fra. Samtidig bidrager det, at man grundlæggende ikke tror på, at man er god nok også til, at man bliver lettere stresset.</p> <p>Alle psykiske lidelser er forbundet med lavt selvværd. Når man lider af en depression, er et af symptomerne selvbebrejdelse og følelsen af ikke at være god nok. Personer med depression har ofte et målbart lavt selvværd.</p> <p>Den depressive tænkning udgøres af negative tanker om en selv, andre mennesker og ens muligheder i fremtiden, og man husker kun negative hændelser i fortiden.</p> <p>Angst er ofte også forbundet med lavt selvværd og tvivlen om at kunne slå til. Det samme gælder for personlighedsforstyrrelser, men her kan det veksle mellem alt for højt selvværd (selvhævdelse) og alt for lavt selvværd.</p> <h3>Lav et kritisk tanke eftersyn</h3> <p>Det er aldrig for sent at udvikle et sundt selvværd. Begynd med at give dine tanker et kritisk eftersyn, da det er de negative tanker og overbevisninger om os selv, der giver det lave selvværd.</p> <p>Læg mærke til, hvordan du taler til dig selv. Måske siger du sådan til dig selv: ”Hvis jeg laver fejl, er jeg ikke god nok.” Eller: ”Hvis andre er vrede på mig, har jeg gjort noget forkert, og så er jeg forkert.</p> <p>”Bag disse tanker ligger der ”leveregler og overbevisninger, der er urealistiske – f.eks., at man aldrig må fejle eller, at man aldrig må være uenig med nogen. Når man ved, hvad man tænker, kan man lettere stille spørgsmål ved tankerne: Hjælper den tanke mig, eller gør den det sværere for mig?</p> <p>

</p> <p>Tanker og følelser hænger sammen, så når man tænker, at man ikke er god nok, resulterer det i smertefulde følelser. Jo mere ked af det eller angst man bliver, desto større er risikoen for, at man tror endnu mere på den negative tanke. For at bryde denne negative spiral, skal de destruktive tanker erstattes med mere konstruktive tanker.</p> <p>Det kan være en vanskelig opgave, der kræver professionel terapi, men grundlæggende er det vigtigt at tro på, at man er god nok og at lede efter beviser på, at det er sandt. Så se at komme i gang!</p>", "author": { "@type": "Person", "name": "Irene Oestrich", "image": "https://voksnekvinder.dk/images/easyblog_avatar/27_ireneoestrich.png" } }