Nytårsfortsæt eller livsopgave: Sådan vinder du kampen over de negative tanker

Nytårsfortsæt eller livsopgave: Sådan vinder du kampen over de negative tanker

Vi ved godt at nytårsfortsætter stort set ikke holder for nogen. Der er dog en ting som bør være en vigtig personlig opgave året rundt: en udfordring for sindet. At gøre alle de negative tanker, der summer rundt i dit hoved så tavse som muligt.

 

Især når der ikke er nogen faktuel grund til, at de skal være der. Kvinder er generelt mere tilbøjelige til at ruminere end mænd.

Men alle mennesker har tendens til at bekymre sig mere over dårlige oplevelser end at vægte de positive. Det er rent evolutionært et træk, som har hjulpet os med overlevelse i form af at undgå farer og reagere hurtigt på trusler. Men i vor tid er det mere en dårlig vane.

Det som hjernen er optaget af, er det der har mest indflydelse på humøret. Jo mere du dvæler ved det negative eller automatisk lader det få sandhedsværdi, jo mere vænner hjernen sig til at fortsætte i det spor. Negativ tankestil udgør en helbredsrisiko fysisk og psykisk.

Der er også genetiske aspekter i tankestilen, men måden vi tænker på er i højere grad et resultat af erfaringer. Forståeligt nok vil mennesker, der har været udsat for urimelig kritik, svigt, traumer, mobning eller andre psykologiske overgreb være mere tilbøjelige til at forvente noget negativt. Men det hindrer dem i at trives fremadrettet.

Den gode nyhed er, at man kan lære at afbryde og tæmme negative tankevaner.

Jo mere du kæmper for at stoppe dem eller komme af med dem, jo mere sidder de fast. Bekymringer bliver værre af at man forsøger at kontrollere dem. De kan ligefrem sætte sig fast som påtrængende tvangstanker.

Accept er kodeordet. Der er noget meditativt i bare at lægge mærke til tanken uden af dømme, uden at forsøge at ændre eller kæmpe imod. Det er bare en tanke!!! Tag en dyb indånding og få kroppen og sjælen til at falde til ro og slip så de forstyrrende tanker, ved roligt og bestemt at lede fokus over på noget mere opbyggende, som for eksempel noget du kan glæde dig over.

Hvis du holder fast i en skuffelse af en eller anden art, så vil din hjerne forsøge at finde årsagen og formentlig skabe flere problemer: ” Min partner forlader mig måske – så jeg er ikke noget værd og ingen vil kunne elske mig”. Negative tanker vil gerne bevises – men man kan høre på denne tanke, at den ikke har sandhedsværdi og bare er et produkt af at tune ind på ”det værst tænkelige”.

Vær kritisk overfor disse indtrængende og forstyrrende tankevaner. Spørg dig selv, om de gør nogen gavn. Af og til er det nødvendigt at dvæle ved en bekymring: hvis du har brugt alt for mange penge og er nødt til at ændre økonomiske vaner, så er det godt at tanken: ”Jeg har ikke råd til det”, stopper dig. Men hvis dine tanker gør dig alvorligt frustreret og forstyrrer din funktion, dit arbejde og dine relationer, så er det på tide at ændre stil. Hav medfølelse og forståelse for dig selv, så er det lettere at bane vejen for konstruktive forandringer i sindet.

Hvis den negative tankestil skyldes depression eller angst, skal du opsøge en professionel psykoterapeut eller psykiater og få ordentlig hjælp til at ændre mønstret.

Uregelmæssige blødninger på minipiller
Blødninger behøver ikke at komme fra underlivet

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Gæst
torsdag, 14. december 2017

Captcha Image