Birgitte Nymann

Birgitte Nymann skriver blogs om krop og motion
1 minute reading time (260 words)

Tal ordentligt – også når du træner

Tal ordentligt – også når du træner

Det, du siger til dig selv, mens du træner din krop, har stor betydning for din evne til at præstere! Man ved faktisk ikke præcis, hvorfor vi bliver trætte og må stoppe, når vi træner meget hårdt. Men undersøgelser viser, at vi kan forsætte længere eller arbejde hårdere, hvis den indre dialog er positiv.

For selvom det virker, som om det er musklerne, der ikke vil mere, når man træner hårdt, så er det måske slet ikke der begrænsningen ligger. I hvert fald ikke, hvis man skal tro forskerne fra University of Kent, som har lavet et forsøg, hvor man sammenlignede præstationer med positiv selv-motivation/tale med præstationer, hvor tankerne bare får frit spil.

Gruppen der talte motiverende til sig selv blev udmattet langt senere end gruppen der ”bare” talte til sig selv som den plejede.

Tal til dig selv, som du ville gøre til en du vil motivere til at yde sit bedste – altså når det bliver hårdt og krævende. Det er der, det gør den største forskel, om du er positiv eller negativ.

Vælg f.eks. 2-3 af disse sætninger og sig dem til dig selv, og afprøv om det gør en forskel, specielt når det begynder at brænde i musklerne.

  • Jeg kan og jeg vil
  • Jeg gør det godt
  • Jeg er god til det her
  • Jeg kommer i god form
  • Jeg får flotte arme
  • Min ryg bliver stærk
  • Jeg gør det bedste jeg kan
  • Jeg får energi
  • Jeg bliver bedre

Bedst er det at du finder på dine egne. Husk at de skal være formuleret uden ordet ikke.

Nej vel er det ej nemt at blive skilt!
Mavesår er en bivirkning ved behandling for knogl...

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Gæst
Lørdag, 21. September 2019

Captcha Image