Maria Felding

Maria er klinisk diætist og skriver om din mad og om hvordan den påvirker din krop.
3 minutes reading time (633 words)

Træt af modstridende sundhedsbudskaber?

Træt af modstridende sundhedsbudskaber?

Det kan være frustrerende at ville spise sundt, fordi der er så mange modstridende kostråd. Så brug din sunde fornuft og en god portion skepsis, når du skal vælge sundt fra usundt.

 

Kartofler, kål, kulhydrater, frugt, mættet fedt, gluten. Det hele har været i mediernes søgelys og  været omdrejningspunkt for heftige debatter, om hvorvidt de er usunde eller ej. I skrivende stund er det bacon, der fylder i medierne, da det efter sigende ”ikke er så usundt, som mange tror.”

Det kan være SÅ frustrerende at prøve at spise sundt, når udmeldingerne er så forskellige og ikke mindst drønforvirrende! Jo flere man spørger, desto flere meninger får man, så det er ikke nemt at søge råd. Men hvad gør man så? Og hvordan ved man så overhovedet, hvad der er sundt at spise?

Det er ingen hemmelighed, at selv eksperterne er uenige om, hvad sund kost er. Det faktum kombineret med, at kost og sundhed er noget, rigtig mange interesserer sig for, gør det til et oplagt emne for medierne at rapportere vidt og bredt om med opsigtsvækkende overskrifter, der ofte modsiger de forrige. Resultatet: total forvirring!

Brug din fornuft

For at undgå at blive fanget i junglen af myter, påstande, sandheder og usandheder, og i værste fald opgive at prøve at leve sundt, vil jeg opfordre til, at du bruger din fornuft og særligt din sunde skepsis. Meget af det, vi hører og læser, kan aflives blot ved at huske tre simple råd og bruge din fornuft og naturlige skepsis til at besvare dem.

Lad mig bruge følgende overskrift som eksempel: "Bacon er slet ikke så usundt, som mange tror.”

1. Mød hver ny påstand med en vis skepsis

Giver det mening, at bacon ikke er usundt? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvad indeholder bacon, som kunne være sundt/usundt? Er der potentielt skadelige stoffer såsom nitrat, salt, mættet fedt, kolesterol. Eller er der flere beskyttende stoffer såsom kostfibre, antioxidanter? Er det hermed mest sandsynligt, at vi ville øge eller reducere f.eks. blodtryk, kolesteroltal, vægt eller blodsukker, hvis vi begyndte at spise mere bacon?< p/>

2. Vær selvkritisk

Er jeg mere tilbøjelig til at tro på det, fordi jeg så kan spise bacon med god samvittighed? Eller er jeg omvendt skeptisk, fordi jeg ikke har lyst til at skulle lave noget om på min kost.

3. Vær kildekritisk

Hvem er afsender? Og hvad er deres begrundelse? Er der interessekonflikter? Lader påstanden til at have vores sundhedstilstand som hovedfokus, eller kunne der ligge økonomiske interesser bag? Er der en salgsværdi i påstanden?

Gå i dybden

Man kan gå meget mere i dybden end det, jeg har skitseret ovenfor, og det vil jeg også opfordre til. Men de nævnte tre punkter er nemme at huske og vil i mange tilfælde være nok til, at man undgår at falde for de værste kostmyter.

For at vende tilbage til påstanden om bacon, er det naturligt nok en populær overskrift, der har fået stor opmærksomhed Men der er desværre ikke noget hold i den. Bacon er forarbejdet rødt kød, og netop denne type kød frarådes helt af World Cancer Research Fund samt American Institute for Cancer Research. Og det skyldes ikke dets indhold af mættet fedt, som der er stor uenighed om, hvorvidt det er skadeligt eller ej, men forarbejdet kød frarådes på grund af dets indhold af bl.a., nitrat og andre stoffer, der kan fremme kræftudvikling. De inkluderer bl.a. de heterocykliske aminer (HCA) og polycykliske aromatiske kulbrinter (PAH), der dannes ved høj varmetilberedning og hæm-jern, som er en særlig type jern, der findes i kød.

Så derfor er det et godt eksempel på, hvorfor enhver udmelding om kost og sundhed skal tages med et gran salt og ikke mindst en ordentlig portion skepsis.

Hormonbehandling skal ændres med alderen
At være vidne til sorg

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Gæst
Søndag, 22. September 2019

Captcha Image

 

</p> <p>Kartofler, kål, kulhydrater, frugt, mættet fedt, gluten. Det hele har været i mediernes søgelys og&nbsp; været omdrejningspunkt for heftige debatter, om hvorvidt de er usunde eller ej. I skrivende stund er det bacon, der fylder i medierne, da det efter sigende ”ikke er så usundt, som mange tror.”</p> <p>Det kan være SÅ frustrerende at prøve at spise sundt, når udmeldingerne er så forskellige og ikke mindst drønforvirrende! Jo flere man spørger, desto flere meninger får man, så det er ikke nemt at søge råd. Men hvad gør man så? Og hvordan ved man så overhovedet, hvad der er sundt at spise?</p> <p>Det er ingen hemmelighed, at selv eksperterne er uenige om, hvad sund kost er. Det faktum kombineret med, at kost og sundhed er noget, rigtig mange interesserer sig for, gør det til et oplagt emne for medierne at rapportere vidt og bredt om med opsigtsvækkende overskrifter, der ofte modsiger de forrige. Resultatet: total forvirring!</p> <h3>Brug din fornuft</h3> <p>For at undgå at blive fanget i junglen af myter, påstande, sandheder og usandheder, og i værste fald opgive at prøve at leve sundt, vil jeg opfordre til, at du bruger din fornuft og særligt din sunde skepsis. Meget af det, vi hører og læser, kan aflives blot ved at huske tre simple råd og bruge din fornuft og naturlige skepsis til at besvare dem.</p> <p>Lad&nbsp;mig bruge følgende overskrift som eksempel: "Bacon er slet ikke så usundt, som mange tror.”</p> <h3>1. Mød hver ny påstand med en vis skepsis</h3> <p>Giver det mening, at bacon ikke er usundt? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvad indeholder bacon, som kunne være sundt/usundt? Er der potentielt skadelige stoffer såsom nitrat, salt, mættet fedt, kolesterol. Eller er der flere beskyttende stoffer såsom kostfibre, antioxidanter? Er det hermed mest sandsynligt, at vi ville øge eller reducere f.eks. blodtryk, kolesteroltal, vægt eller blodsukker, hvis vi begyndte at spise mere bacon?&lt; p/&gt;</p> <h3>2. Vær selvkritisk</h3> <p>Er jeg mere tilbøjelig til at tro på det, fordi jeg så kan spise bacon med god samvittighed? Eller er jeg omvendt skeptisk, fordi jeg ikke har lyst til at skulle lave noget om på min kost.</p> <h3>3. Vær kildekritisk</h3> <p><span style="font-size: 12.1599998474121px; line-height: 1.3em;">Hvem er afsender? Og hvad er deres begrundelse? Er der interessekonflikter? Lader påstanden til at have vores sundhedstilstand som hovedfokus, eller kunne der ligge økonomiske interesser bag? Er der en salgsværdi i påstanden?</span></p> <h3>Gå i dybden</h3> <p>Man kan gå meget mere i dybden end det, jeg har skitseret ovenfor, og det vil jeg også opfordre til. Men de nævnte tre punkter er nemme at huske og vil i mange tilfælde være nok til, at man undgår at falde for de værste kostmyter.</p> <p>For at vende tilbage til påstanden om bacon, er det naturligt nok en populær overskrift, der har fået stor opmærksomhed Men der er desværre ikke noget hold i den. Bacon er forarbejdet rødt kød, og netop denne type kød frarådes helt af World Cancer Research Fund samt American Institute for Cancer Research. Og det skyldes ikke dets indhold af mættet fedt, som der er stor uenighed om, hvorvidt det er skadeligt eller ej, men forarbejdet kød frarådes på grund af dets indhold af bl.a., nitrat og andre stoffer, der kan fremme kræftudvikling. De inkluderer bl.a. de heterocykliske aminer (HCA) og polycykliske&nbsp;aromatiske kulbrinter&nbsp;(PAH), der dannes ved høj varmetilberedning og hæm-jern, som er en særlig type jern, der findes i kød.</p> <p>Så derfor er det et godt eksempel på, hvorfor enhver udmelding om kost og sundhed skal tages med et gran salt og ikke mindst en ordentlig portion skepsis.</p> <p>

</p>", "author": { "@type": "Person", "name": "Maria Felding", "image": "https://voksnekvinder.dk/images/easyblog_avatar/27_maria-felding.png" } }