Irene Oestrich

Irene skrive om livet efter de fyrre. Hvordan vi har det med os selv, og om livet med børn, forældre, mænd, sundhed og meget andet...
2 minutes reading time (447 words)

Vær optimistisk og få en bedre fremtid!

Vær optimistisk og få en bedre fremtid!

Hvis du er pessimist og dermed selvbegrænsende, så lær at ændre dine tankemønstre. Det giver et bedre og længere liv.

En af grundlæggerne af den positive psykologi, Martin Seligman, har drevet seriøs forskning i, hvad forskellen egentlig er på pessimister og optimister.  Bortset fra at optimister er langt mere belønnende at være sammen med og lettere får venner, så har pessimisterne også den bivirkning af deres negative og pessimistiske syn på alting, at de bliver mere syge, levere kortere tid og har sværere ved at nå deres mål i livet. 

Optimisten ser på alting ud fra fordele og huser altid positive forventninger. Optimismen tror på, at det gode er stærkere end det onde, og at alle hensigter er gode nok. Andre gør det, de gør i den bedste mening og det gælder også, når det faktisk er krænkende eller ødelæggende. 

En kognitiv psykolog ser altid først og fremmest på et menneskes forklaringsstil for at vurdere, om personen sidder fast i ødelæggende pessimisme og dermed let bliver deprimeret og får vedligeholdt de depressive symptomer indefra eller, om vedkommende har opbyggende optimistiske ressourcer at trække på.

Vær glad for dig selv

Optimisten forklarer positive begivenheder som noget, der har med vedkommende at gøre. De ser det som bevis på, at der vil ske meget mere positivt i fremtiden og på andre livsområder.  De ser negative begivenheder som noget, der ikke er deres fejl. Det er noget isoleret og lokalt, som ikke har noget med andre livsområder eller fremtidige begivenheder at gøre.

 Så hvis optimisten får en forfremmelse, vil vedkommende tænke, at det skyldes, at vedkommende er dygtig og kompetent og nok vil få mere af det samme fremover. Hvis personen bliver forbigået, vil vedkommende tænke, at det skyldtes, at det var en dårlig dag p.g.a. ydre omstændigheder, men at det nok skal blive bedre næste gang. 

Pessimisten tænker lige omvendt.  Vedkommende tror, at negative begivenheder kun har noget med vedkommende at gøre. Det er personens egen skyld, og at det vil ske igen også på andre livsområder. Positive begivenheder som eksempelvis en forfremmelse er tilfældig, og den vil aldrig gentage sig. Ja, måske vil der komme en straf!!

Så hvis du er optimist, lover det godt for din fremtid. De negative oplevelser glider af som på teflon. De positive begivenheder bekræfter din tro på dig selv og gør dig stærkere.

Disse tankemønstre kan læres, selv om der også er en genetisk faktor, som prædisponerer for enten optimistisk eller pessimistisk tankestil.  Hvis du er prædisponeret for det negative, kan du få hjælp gennem kognitiv omstrukturering. Det er en terapeutisk metode, der gør dig i stand til bevidst at udfordre den negative, selvbegrænsende tænkning og gøre brug af mere optimistiske tankemønstre. 

9 tips til at undgå de ekstra julekilo
Når knibeøvelser ikke er nok mod inkontinens

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Gæst
Torsdag, 21. oktober 2021

Captcha Image

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://voksnekvinder.dk/