Irene Oestrich

Irene skrive om livet efter de fyrre. Hvordan vi har det med os selv, og om livet med børn, forældre, mænd, sundhed og meget andet...
3 minutes reading time (595 words)

Visualiser noget lykkeligt

Visualiser noget lykkeligt

Hvis du øver dig i at smide negative tanker og forestillinger om alverdens ulykker over bord, men i stedet arbejder på at være konstruktiv og positiv, så bliver du ikke kun lykkeligere, men vil også ofte opleve, at drømmene går i opfyldelse.

Tankerne har deres egen kraft, og forestillingsevnen betyder rigtigt meget for alle mennesker.  Vi er i stand til at forestille os hvad som helst, der intet har med virkeligheden at gøre.  Det er både godt og dårligt, idet vi jo meget let kan forestille os de mest forfærdelige katastrofer, som aldrig vil ske.

Når hjernen er fuld af rædselsscenarier, reagerer følelserne, som om det er virkelighed, og vi mærker uro, angst, bliver ulykkelige eller lider – helt uden grund.   På den anden side skal vi jo kunne forestille os konsekvenserne af en reel fare, ellers kan vi ikke søge sikkerhed for os selv og dem, vi elsker.  Problemet er bare, at rigtig mange af os i belastede situationer kan have svært ved at skelne mellem indbildt fare og virkelighed. 

Visualisering er, udover en evne de fleste har, også en teknik, man anvender til at reparere skader. 

Der er nemlig klar og efterprøvet sammenhæng i at få sin hjerne til at visualisere noget konstruktivt og positivt, der giver ro i sindet, glæde og til tider lykke. Men desværre fungerer det helt automatisk for de fleste mennesker, at de forestiller sig det værste, som enten er sket eller som de tror, vil ske.  På den måde skaber man et stressbelastet indre miljø.

Det er langt, langt sundere at forestille sig det bedste, der kan ske eller, som man ønsker vil ske. Altså gode dagdrømme, der mest af alt afspejler behov og ønsker og skaber fokus omkring al det, der øger din glæde og styrke.

Det er en dårlig vane at blive ved med at ærgre sig over det værste eller frygte det værste, især når det kører som en film på forestillingsplanet i hovedet med masser af detaljer.  For at skifte den nedbrydende tankevane ud med en opbyggende tankefærdighed, skal man øve sig.

Gode tankevaner

Tanker fungerer i hjernens netværk, og de er svære at slukke. At prøve det en gang er ikke nok, der skal ske en egentlig omstrukturering for, at det kan holde.  Det kræver megen øvelse og udfordring.

Udfordringen kommer af, at det er let nok at have konstruktive forestillinger, når der er ro og ingen fare, men når man udsættes for bestemte triggere, belastes eller udfordres man ud over de sædvanlige grænser, og så er det, at det kræver helt særlig tankemæssig styrke at holde fast i det konstruktive.   Derfor skal man helst være forberedt og have lært sin hjerne at fastholde de opbyggende tanker og forestillinger under alle forhold. 

Det er en rigtig god tankevane at vænne sig til, at have tankerne opfyldt af lykkelige og opbyggende scenarier: scener fra fortiden, som har givet et stort tryk på dopamin-knappen, velvære, stolthed og personlig værdi.  Men i lige så høj grad at fylde hjernen med forestillinger om noget godt, som man brændende ønsker sig vil ske.

Sandsynligheden for, at det, man ”drømmer” faktisk sker, stiger i takt, med hvor skarpt og detaljeret, man kreerer sine forestillinger.  Om man får drømmen til at gå i opfyldelse afhænger selvfølgelig også af, om det, man forestiller sig, reelt er indenfor mulighedernes grænser – det siger sig selv.  Alligevel er der meget sandhed i det gamle Disney slogan ”If you can dream it, you can do it”. Og man kunne måske tilføje: Hvis du har gjort det, kan du gøre det endnu bedre næste gang. 

Når skilsmissen går i hårdknude
Hellere meget end hård træning

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Gæst
onsdag, 17. oktober 2018

Captcha Image