Skip to main content

Lær som et barn og fortsæt med at udvikle dig

Det er dig selv, der begrænser dine evner til at lære nyt og ikke nødvendigvis din hjernekapacitet, dårlig hukommelse og andre kognitive problemer.

{snippet start}

Det mener psykologprofessor Rachel Wu fra University of California, der har udgivet en artikel om sin forskning i tidsskriftet Human Development, hvor hun hævder, at hvis vi fortsætter med at lære den måde, vi gjorde som børn, så kan vi omdefinere hvad det betyder at blive gammel.

Den alment accepterede opfattelse er at vi bliver mindre skarpe og ikke vil kunne huske ny viden eller tage nye færdigheder til os des ældre vi bliver.

Derfor opgiver mange nærmest på forhånd at lære nye sprog eller afprøve deres kunstneriske foærdigheder som at tegne, male eller lave skulpturer.

Men i sin artikel omdefinerer Rachel Wu sund kognitiv aldring til at være et resultat af at lære strategier og vaner, der udvikles i hele vores liv. Disse vaner kan enten opmuntre eller begrænse kognitiv udvikling.

"Vi hævder, at du i løbet af din levetid går fra "bred læring" (hvor man lærer mange færdigheder som et spædbarn eller barn) til "specialiseret læring" (hvor man bliver ekspert på et bestemt område), når du begynder at arbejde, "siger Wu.

Men denne specialiserede læring indskrænker os og fører til kognitiv tilbagegang i uvante situationer og i sidste ende også i både velkendte og ukendte situationer, mener han.

I artiklen hævder Wu, at hvis voksne tager de samme "brede læringserfaringer", der fremmer børns vækst og udvikling,  til sig, vil de opleve en stigning i deres kognitive evner og ikke den naturlige tilbagegang, som vi alle forventer.

Wu definerer "bred læring" som:

1. Åbenhed, input-drevet læring, hvor man lærer nye mønstre, nye færdigheder og uundersøger ting uden for ens komfortzone.

2. Individuel støtte med konsekvent adgang til lærere og mentorer, der hjælper med at lære.

3. Vækstindstilling - en tro på at evner udvikles med indsats.

4. Tilgivelse, hvor det er tilladt at begå fejl.

5. Alvorlig engagement i læring, hvor man lærer at mestre væsentlige færdigheder og holder fast trods tilbageslag.

6. At lære flere færdigheder samtidigt.

Forskerne forklarer, at de seks faktorer bliver mindre fra barndommen efterhånden som vi flytter os fra "bred læring" til "specialiseret læring". De hævder at disse seks faktorers indflydelse på barndommens læring øger grundlæggende kognitive evner som arbejdshukommelse, hæmning og opmærksomhed, og tror, at det samme er tilfældet i voksenalderen.

Wu definerer "specialiseret læring" som:

1. Indsnævret videnbaseret læring, hvor man foretrækker velkendte rutiner, der ligger inden for vores komfortzoner.

2. Ingen støtte - ingen adgang til eksperter eller lærere.

3. Lukket tankegang, hvor man tror, at evner er et medfødt talent.

4. Intet tilgivende miljø med store konsekvenser ved fejl som risikoen for at blive fyret.

5. Lavt engagement i at lære - voksne engagerer sig typisk i en hobby i et par måneder, men opgiver derefter på grund af tidsmangel og / eller vanskeligheder.

6. At man kun kan lære en færdighed ad gangen.

"Når man ser på hele levetiden fra barndommen forekommer det sandsynligt, at faldet i bred læring har en årsagssammenhæng med kognitiv aldring. Men hvis voksne kunne tage bred læring til sig i form af de seks faktorer kunne voksne udvide deres kognitive funktion ud over de nuværende kendte grænser," siger Wu.

Wu siger, at det er naturligt at skifte fra "bred læring" til "specialiseret læring", når vi begynder vores karriere, og på det tidspunkt begynder kognitiv aldring. Når vi specialiserer os i forhold til vores arbejde, bliver vi mere effektive for at leve op til forventninger og aktiviteter. Selvom der er nogle fordele ved det, såsom at have mere effektive og præcise svar i passende situationer, er der også ulemper som f.eks. at have forkerte antagelser eller have vanskeligt ved at opgive disse antagelser.

"Vi skal stadig teste vores teori med specifikke videnskabelige undersøgelser, men denne teori er baseret på mere end fem årtiers forskning. Jeg vil gerne have voksne til at forstå, at vi kan lære mange nye færdigheder i enhver alder," siger Wu. 

"Det tager bare tid og tro på det. Vi gør det tilsyneladende meget svært for os selv og andre voksne at lære. Noget tyder på at nogle aspekter af kognitiv aldring er selvpålagt."