6 tips til at undgå nakkesmerter

 

Du kender det sikkert alt for godt. Når nakken bliver øm eller gør ondt, når du eksempelvis holder din mobil mellem skulderen og øret, eller når du har siddet rigtig længe foran computeren.

I perioder får vi alle smerter i nakken, men modsat hvad vi tror, så er det ikke noget, der opstår fra det ene øjeblik til det andet.

”Nakkesmerter udvikles over tid, og smerterne kan skyldes mange ting. De kan både skyldes gigt, en degenereret diskus, dårlig holdning, manglende muskelstyrke, stress og sågar mangel på søvn,” siger Zacharia Isaac, der er medicinsk direktør på Harvard Medical School.

Han giver følgende råd til at undgå nakkesmerter.

  1. Skift stilling. Bliv ikke I den samme position i for lang tid ad gangen. Rejs dig op og gå rundt, så du undgår, at din nakke fastlåser sig.
  2. Lav nogle ergonomiske justeringer. Sæt din computerskærm i øjenniveau, så du let kan se på den. Læg din ipad eller tablet på en pude, så du har den i en vinkel på 45 grader i stedet for, at den ligger helt flat. Brug headset eller håndfri funktion, når du taler i telefon. 
  3. Tjek dit syn. Hvis du bruger briller, så sørg for, at de er up to date. Hvis de ikke er det, vil du have en tendens til at læne hovedet tilbage for bedre at kunne se.
  4. Brug ikke for mange puder. Hvis du sover med for mange og tykke puder under hovedet, kan du lave et forkert tryk på din nakke. 
  5. Kend din grænser. Før du begynder at flytte rundt på møblerne, så tænk over, hvad det kan gøre ved din ryg og nakke. Bed hellere om hjælp! 
  6. Få en ordentlig nattesøvn. Søvnproblemer kan forværre muskelsmerter.
Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?