Lider du ofte af hovedpine, så kan der være god grund til at ændre kostvaner.

Her er den bedste diæt mod hovedpine

Lider du jævnligt af hovedpine, så er der god grund til at overveje din kost, viser en ny undersøgelse.

 

Det viser en gennemgang af 180 tidligere undersøgelser af sammenhængen mellem hovedpine og kost, som forskere fra University of Cincinnati (UC) har fået offentliggjort i tidsskriftet Headache: The Journal of Head and Face Pain.

Der er to forskellige måder at forebygge hovedpine med kost. Enten at eliminere bestemte mad- eller drikkevarer eller at følge en omfattende diæt, hvis specielle sammensætning kan forebygge hovedpine, forklarer migræne-eksperten dr. Vincent Martin, der er professor på Department of Internal Medicine ved UC.

"En af de vigtigste udløsende faktorer for hovedpine er når man dropper koffein," fortæller Martin.

"Lad os sige, at du hælder tre eller fire kopper kaffe i dig hver morgen, men du en dag springer morgenkaffen over, så vil du sandsynligvis opleve en komplet koffein-abstinens udløst hovedpine den dag."

Når det er sagt kan for meget kaffe også udgøre en risiko, ikke mere end 400 mg dagligt - en kop er 125 milligram - er nok maksimum for migrænepatienter, mener han.

"Store mængder koffein kan medføre angst og depressive symptomer samt hovedpine," forklarer han.

"En anden udløsende faktor for migræne er MSG, som er en smagsforstærker, der anvendes i en række forarbejdede fødevarer, herunder frysevarer eller konserves, supper, importerede fødevarer, snacks, salatdressing, krydderier, salte, ketchup, barbecue sauce, og særligt meget bruges i kinesisk madlavning," siger Martin.

"Du undgår det ved at spise færre forarbejdede fødevarer, og istedet spise friske grøntsager, frisk frugt og frisk kød. MSG rammer hårdest, når de indtages i supper eller andre væsker."

Nitritter er konserveringsmidler i forarbejdet kød som bacon, pølse, skinke og pålæg som skal bevare farve og smag. Martin fortæller. at en undersøgelse viste, at fem procent af deltagere med migræne var statistisk mere tilbøjelige til at få et anfald på dage, hvor de indtog nitrit.

Smerter | jan 05, 2017

Spis D-vitamin mod kronisk hovedpine

Lider du af kronisk hovedpine kan det skyldes mangel på D-vitamin.

"Alkohol er en af ​​de mest almindeligt rapporterede udløsende faktorer for migræne og undersøgelser tyder på, at vodka og rødvin, især dem med højest histaminindhold er problematiske," siger Martin.

"Der er en stor interesse i glutenfri kost, men det hjælper kun til at mindske hovedpine, hvis man lider af cøliaki, hvilket kan afgøres med en positiv blodprøve eller tarmbiopsi," tilføjer han.

Tre diæter har vist sig muligvis at kunne forebygge hovedpine - fedtfattig og kulhydratfattig kost samt en diæt med flere ​​omega-3 fedtsyrer og færre ​​omega-6 fedtsyrer.

En fedtfattig kost indebærer at ​​fedt i kosten udgør mindre end 20 procent af dit daglige energibehov.

"Det gode ved disse diæter er, at de ikke blot reducerer hovedpine, men kan frembringe vægttab og forebygge hjertesygdomme," siger dr. Brinder Vij, som er lektor ved Department of Neurology and Rehabilitation Medicine.

En kulhydratfattig diæt som ketogen-diæten kan reducere hovedpine frekvensen, men det kræver streng kontrol af en læge. Denne diæt begrænser kulhydrater mere end den velkendte Atkins-diæt, forklarer Vij.

En af de mest lovende diæter for dem med mere hyppige angreb af migræne er en, der øger indtaget af omega-3 fedtstoffer og reducerer indtaget af omega-6, hvilket betyder, at man skal droppe flerumættede vegetabilske olier (majs-, solsikke-, tidsel-, raps- og sojaolie) til fordel for hørfrøolie, siger Martin. 

Din mad | jun 07, 2014

Syv madvarer der giver en sund sommerhud

Det er ikke ligegyldigt, hvad vi spiser om sommeren – hvis vi vil bevare en sund hud og…

Det vil sige, at man skal spise hørfrø, laks, hellefisk, torsk og kammuslinger, mens man skal undgå peanuts og cashewnødder.

"Personer med hovedpine og migræne har flere muligheder end nogensinde. I sidste ende udelukker en sund kost mod hovedpine forarbejdede fødevarer, minimerer koffein og indeholder en masse frugt, grøntsager, fisk og magert kød," siger Martin.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?