Skip to main content

Sådan tackler du mild gigt i knæene

{snippet modul199}
 
{module 187}

Hvis du med tiden får mild gigt i knæene, bør det ikke afholde dig fra at løbe. Og selv om du måske skulle tro det, så er det sandsynligvis heller ikke dit motionsløb, der har forårsaget gigten.

Knæeneabsorberer enmassekraft, når du løber, så mange menneskertror, atløb kanaccelerereden naturligeslitagepå leddene.Men det er forkert. I.flg. Harvard Medical School har medicinskforskning vist, at løb faktisk har en beskyttende virkning mod gigt (arthritis).

Undersøgelser af et stort antal mænd har vist, at motionsløbere har en lavere risiko for hofte- og knæ arthritis. Det skyldes dels mændenes lavere kropsvægt og dels, at løb tilsyneladende kan stimulere brusken, så den vokser.

Hvis du får mild gigt, er det vigtigt, at du holder dig fysisk aktiv og vedligeholder muskelstyrken i dine lår, og det kan løb hjælpe dig med. Du skal bare sørge for, at løbsunderlaget er blødt, fordi det skåner din krop.

Hvis du får smerter, når du løber, er det vigtigt, at du varierer din træning og tilfører den motion med lavere effekt.

I den henseende er svømning og cykling to gode valg. Men det vigtigste er, at du opretholder en sund vægt og få regelmæssig aerob motion.