En lang gåtur hjælper på din slidgigt i knæene.En lang gåtur hjælper på din slidgigt i knæene.

6 råd mod slidgigt i knæene

Drik mælk

Mælk kan sinke udviklingen af slidgigt i knæet hos især kvinder, viser en stor røntgenundersøgelse af over 2.000 slidgigt-patienter lavet på Brigham & Women's Hospital i Boston.

I alt 2.148 deltagere med slidgigt i knæet blev bedt om at redegøre for deres kostvaner og livsstil, hvorefter deres knæ blev røntgenfotograferet med to års mellemrum.

Resultaterne viste et fald i udviklingen af slidgigt på over 30 procent for kvinder, der drak et glas mælk om dagen i forhold til kvinder, der ikke drak mælk.

Hoppeøvelser

Højintensiv  træning forbedrede brusken i knæskallen hos 80 postmenopausale kvinder, der havde risiko for - eller mild - slidgigt i en undersøgelse på Institut for Sundhedsvidenskab på Jyväskylä universitet i Finland i 2015.

Den mest effektive træningsøvelse viste sig at være hoppeøvelser og hurtige ændringer af bevægelsesretningen. Tidligere blev denne type øvelser anset for at være skadelige for ledbrusken, selv om det aldrig er blevet videnskabeligt bevist.

Det vigtigste resultat var, at hoppeøvelsen forbedrede den biokemiske sammensætning af brusken, da den blev scannet med MRI hos patienter med mild slidgigt i knæene. Desuden medførte den 12-måneders lange træning ingen smerter eller stivhed i knæet, så generelt voldte den ikke patienterne problemer.

Tags: slidgigt

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?