Et rask knæled til venstre og et knæled ramt af slidgigt til højre.

Spis dig til færre slidgigt-smerter

Spinat, kål, persille og andre fødevarer med K-vitamin kombineret med omega-3 fra fede fisk eller kosttilskud kan medvirke til at reducere risikoen og smerten ved slidgigt.

 

Det viser en større analyse af tidligere undersøgelser, som forskere fra University of Surrey har gennemgået for at finde måder man selv kan reducere risikoen for slidgigt og symptomer på lidelsen.

Ved at analysere 68 tidligere undersøgelser på området fandt forskerne, at små doser kosttilskud med fiskeolie (et gram) kunne reducere smerter hos patienter med slidgigt og hjælpe til et sundere hjertekar-helbred. Essentielle fedtsyrer i fiskeolie reducerer inflammation i leddene, hvilket hjælper med at lindre smerter.

Fødevarer med K-vitamin som kål, spinat og persille viste sig også at hjælpe patienter med slidgigt. K-vitamin er nødvendigt for proteiner, som findes i knogle og brusk. En utilstrækkelig indtagelse af vitaminet påvirker proteins funktion, påvirker knoglevækst og reparation og øger risikoen for slidgigt.

Forskerne fandt også at en kaloriebegrænset kost kombineret med styrke-, fleksibilitets- og konditionstræning blev identificeret som en effektiv tilgang til at reducere smerte hos overvægtige patienter.

Der er dog ingen tegn på, at en kaloriebegrænset kost er til gavn for normalvægtige slidgigt-patienter.

En sundere livsstil vil også bidrage til at reducere kolesterolniveauet i blodet - et højt kolesteroltal er kendt for at være forbundet med slidgigt.

Forskerne fandt også, at en vægtreduktion for overvægtige patienter og motion skræddersyet til mobilitet kunne hjælpe med at lette symptomer på slidgigt. Ikke alene øger fedme belastninger på leddene, det kan forårsage lav grad, systemisk betændelse i kroppen, der forværrer slidgigt yderligere.

"Vigtigheden af ​​en god diæt og regelmæssig motion bør aldrig undervurderes. Det holder os ikke alene veltrænede og sunde, men som vi har lært af denne undersøgelse kan det også mindske smertefulde symptomer på slidgigt," siger Margaret Rayman, der er professor i ernæringsmedicin.

"Vi er, hvad vi spiser, og det er vigtigt, at vi får den rigtige mængde næringsstoffer fra vores mad for at sikre, at vores kropssystemer virker som de skal," siger hun

"En kombination af god kost og regelmæssig motion er nødvendig for at holde leddene sunde, du kan ikke have sunde led med kun en af delene, du har brug for begge," understreger Ali Mobasheri, der er professor i muskuloskeletal fysiologi.

"Livsstil bør også overvejes, når man forsøger at reducere smerten ved slidgigt. Patienter kan ikke forvente mirakler med kostændringer, hvis de er overvægtige og drikker eller ryger meget. Evidens viser, at rygning og meget alkohol negativt påvirker kroppens energimetabolisme og inflammatoriske markører i leveren, som kan fremme inflammation og sygdom i kroppen."

Slidgigt er den mest udbredte form for gigt i verden, hvor 18 procent af kvinder og 9,6 procent af mænd over 60 år er diagnosticeret med den smertefulde sygdom.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?