7 råd til at undgå slidgigt smerter

 

Dyrk aerobic.

Smerter i leddene kan betyde, at du ikke har lyst til at motionere. Men forskning viser, at inaktivitet gør dine smerter voldsommere og stivhed i leddene værre. Regulær aerobic får blodet til at flyde i dine årer, hvilket sikrer næring til dine led. Det hjælper også med at holde vægten nede. Man skal være så aktiv, som man kan holde ud. Men undgå hop og løb. Det er bedre at gå, cykle eller svømme. Sats på 30 minutters træning mindst 5 dage om ugen. Og tal med din læge før du begynder.

Stræk ud hver dag.

Hvis du strækker ud, giver du også leddene større mulighed for fleksibilitet og bevægelse. Du ikke bare bekæmper stivhed, du beskytter også brusken mod tryk. Jo mere leddene bevæges, des mere får brusken næring fra leddene. Yoga og Pilates er gode muligheder for at opnå mere fleksibilitet.

Prøv med glucosamin.

Der er ingen videnskabelig dokumentation for, at det kan genopbygge eller begrænse nedbrydningen, men nogle undersøgelser siger, at glucosamin kan dæmpe smerterne, og mange gigtpatienter har positive erfaringer med kosttilskuddet.

Overvej håndkøbsmedicin.

Produkter som f.eks. ibuprofen og aspirin kan hjælpe og give en kortvarig lettelse ved opblussede ledsmerter. Hvis du har brug for daglig smertelindring, bør du tale med din læge om, hvad der er bedst for dig. Har du været fast på smertestillende medicin i f.eks. 6 måneder, er det måske på tide at tænke på operation.

Overvej hyaluronsyre indsprøjtning.

Hyaluron fungerer som erstatning for ledvæsken og absorberer derved stød. Hvis ikke håndkøbsmedicin virker, er disse indsprøjtninger måske et godt valg. Det kan lægen rådgive om.

  • 1
  • 2
Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?