18 gode råd: Sådan holder du hjernen knivskarp

Hold igen med alkoholen

Jo mere alkohol en person drikker, desto mindre er hans eller hendes hjerne. Det viser et studie fra Wellesley College. Forbindelsen mellem at drikke og hjernens størrelse var tydeligere hos kvinder, formodentlig fordi mindre personer er mere udsatte for alkoholens virkning. Så hold dig til en enkelt drink om dagen, hvis ikke du vil opleve en skrumpende hjerne.

Kravl ned under dynen

Hvis du i aften vil gøre noget rigtig godt for hjernen og langtidshukommelsen, skal du invitere din partner til lidt intim hygge. Sex styrker produktionen af dopamin, hjernens belønningsstof, der også begrænser det naturlige fald i evner som hukommelse. Et tysk studie viste, at deltagere, som fik forevist en række fotos, huskede 20 procent flere af billederne seks timer efter at de havde fået levodopa, der er et kunstigt dopaminstof sammenlignet med dem, der ikke havde fået stoffet.

Spis ofte fisk

Mennesker, der spiser fisk en gang om ugen, har 60 procent lavere risiko for at udvikle alzheimers. Ifølge forskning foretaget af Martha Clare Morris, der er associeret professor ved Rush University Medical Center i Chicago, er det aldrig for sent at hjælpe hjernen ved at spise rigtig. Hun fandt også ud af, at et ugentligt måltid med skaldyr og seafood kan reducere den kognitive nedtur med 10 procent pr. år.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?