Tjek om din medicin kan påvirke dine knogler - især hvis du har forøget risiko for knogleskørhed

Medicin kan skade dine knogler

 

Hvis du har knogleskørhed eller er i risiko for at få det, skal du være opmærksom på, at visse medicinske behandlinger kan påvirke dine knogler. Både på godt og på ondt.

Præparater mod helt almindelige helbredsproblemer, som f.eks. halsbrand og depression, kan have negativ betydning for knoglernes sundhed.

”Det betyder dog ikke nødvendigvis, at du skal holde op med at tage dem,” siger dr. Harold Rosen, direktør i Osteoporosis Prevention and Treatment Center ved Beth Israel Deaconess Medical Center i Boston.

Han anbefaler, at man nøje opvejer for og imod. Medicinens fordele op imod, hvad der sker for knoglerne. Og det kan sagtens være, at fordelene opvejer risici. Eller lægen kan vælge at håndtere bivirkningerne ved at udskrive et produkt for knoglerne.

Binyrebarkhormon

Denne type steroid hjælper mod inflammation, og den udskrives for bl.a. leddegigt, astma og colitis ulcerosa. Det kan handle om cortison og prednison, som skader knogleopbygningen og øger knoglernes naturlige nedbrydning. Men husk, at præparaterne kan være vigtige i en behandling, og kortvarig brug har ikke den store betydning for knoglerne.

Kræftbehandling

Hvis du har haft brystkræft og får visse behandlinger, kan det påvirke dine knogler. Din læge bør overvåge dine knoglers sundhedstilstand, og måske skal du have et præparat for at bevare knoglernes styrke. Det drejer sig om de såkaldte aromatasehæmmere, som påvirker østrogenniveuaet.

Antidepressiver

Den type antidepressiv behandling, man kalder SSRI, kan ifølge visse undersøgelser påvirke knoglerne. Det gælder blandt andet Prozac, Sertralin og Cipramil. Men man skal stadig opveje fordele mod ulemper. Og man skal huske, at selve sygdommen depression også forbindes med dårlige knogler. Tal med lægen og overvej at tage ekstra kalk og D-vitamin.

Medicin mod halsbrand

Præparater, der virker mod halsbrand og refluks, kan efter langvarig brug have en uheldig påvirkning af knoglerne. Det gælder både håndkøbs og receptpligtig medicin.

Diabetespræparater

Forskning har vist, at visse diabetespræparater har en negativ effekt på knoglerne. Det drejer sig om de præparater, der kaldes thiazolider. Der findes mange diabetespræparater, så tal med lægen om du evt. skal skifte medicin.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?