Sørg for at strække dig så dit skelet også bliver veltrænet.

Læg skeletøvelser ind i dine daglige rutiner

 

Det er ikke tilstrækkeligt, at du holder dine muskler ved lige. Tænk også på dit skelet, der jo er forudsætningen for, at du holder dig oprejst.

Skeletøvelser kan ikke kun forbedre din kropsholdning , men også gøre de daglige aktiviteter såsom at bøje eller vride sig meget lettere. De kan også mindske eventuelle lændesmerter og forbedre din balance og mindske risikoen for fald.

Ifølge det amerikanske Department of Health og Human Services  Physical Activity Guidelines bør en afbalanceret øvelses plan omfatte mindst 150 minutters moderat aerob aktivitet  eller 75 minutters kraftig aktivitet  eller en kombination af de to hver uge.

Moderat aktivitet omfatter eksempelvis en hurtig gåtur, hvor du får pulsen så meget op, at du kan tale , men ikke synge. Kraftig aktivitet omfatter eksempelvis løb, hvor du ikke kan sige mere end et par ord, fordi du er forpustet. Dertil kommer styrketræning to gange om ugen for alle store muskelgrupper.

Hvis du er ældre, bør du også lave balanceøvelser, der mindsker risikoen for fald.

Stræk dig

Øvelser for skelettet falder ind under både styrketræningsøvelserne og balanceøvelserne, så du ikke kun toner dine muskler. Du kan f.eks. lave standøvelser ved en stol, som styrker samtlige muskler i dine ben, ligesom du kan lave plankeøvelser, der styrker nogle af de armmuskler, rygmuskler og mavemuskler.

Du behøver ikke gå til avancerede pilates timer for at styrke dit skelet, selv blide øvelser kan give dig mærkbare fordele. Øvelserne behøver ikke tage mere end et par minutter. Stræk dig nogle gange i løbet af dagen eller lav strækøvelser i forbindelse med din øvrige motion.

Begynd langsomt med at lave skelettræning to til tre gange om ugen. Start med de grundlæggende øvelser og gå så langsomt videre med mere avancerede øvelser. Hvis du hele tiden sørger for at ændre dine rutiner, hindrer du kedsomhed og demotivation.

Læg også skeletøvelser ind i din hverdag. Lav nogle få øvelser eller stræk dig et par gange om dagen.  Lidt er bedre end ingenting!

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?