10 tegn på at du risikerer knogleskørhed

2. Du er spinkel

Du er naturligt tynd eller har en spinkel knoglebygning.

Desværre har du mindre knoglemasse at miste, hvis dine knogler er små og tynde som udgangspunkt. Mennesker med spinkle kropsbygninger udvikler oftere osteoporose i en yngre alder. Det betyder ikke, at tunge eller groft byggede mennesker ikke får knogleskørhed, men kun at folk der er tynde eller med mindre knogler hurtigere risikerer at få en fraktur.

Vores krop stopper med at opbygge knogler, når vi er mellem 20 og 25 år, og fra et sted mellem 30 og 40 år begynder vi at miste knoglemasse. Knogletabet afhænger af vores genetik og hvor opmærksomme vi er på kost, motion og andre faktorer, der sikrer stærke knogler.

Råd: Hvis du er under 40 år, så sørg for at gøre alt for at styrke dine knogler: Spis en kost med mange mejeriprodukter og andre kalcium-rige fødevarer og dyrk masser af motion med høj puls, som f.eks. løb eller spring. Hvis du er 40 år eller ældre, så fortsæt med at spise næringsrigt, spis kosttilskud med calcium, magnesium og D-vitamin, og d dyrk desuden styrke-træning ud over motion. Styrketræning har vist sig at forebygge knogletab.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?