Skip to main content

Dine gener afgør hvad du lugter

{snippet modul199}
 
{module 187}

Lugtesansen er meget individuel og afgøres af generne. Og det er de genetiske forskelligheder, der bestemmer, hvorfor nogle mennesker kan sanse bestemte lugte, som andre slet ikke opdager.

Ved at bruge 10 forskellige dufte, testede et hold new zealandske forskere næsten 200 mennesker for deres lugtesans, og derefter analyserede de deltagernes DNA. For 4 af duftene, som blev undersøgt, var der en forbindelse mellem lugtesansen og en særlig genetisk variant.

De 4 dufte var malt, æble, skimmelost og violer.

Undersøgelsen er offentliggjort i tidsskriftet Current Biology.

”Vi var overraskede over, hvor mange dufte, der var forbundet med generne. Hvis det også gælder andre dufte, så må vi nok forvente, at der er mennesker, som har deres helt unikke følsomhed overfor flere bestemte dufte,” siger forskerholdets leder Jeremy McRae, Plant and Food Research i New Zealand.

”Disse dufte findes i mad og drikkevarer, som vi støder på hver dag, eksempelvis tomater og æbler. Det kan betyde, at når mennesker sidder sammen og spiser et måltid, har de hver deres oplevelse af maden,” siger McRae.

{module 205}

Han og kollegaerne fandt også ud af, at menneskers evne til at lugte de 4 forskellige dufte var den samme over hele verdenen. Det betyder, at man i Asien præcis på samme måde er i stand til at lugte de undersøgte dufte, som i Afrika og Europa.

Skræddersyede dufte

Til gengæld er det sådan, at fordi du har evnen til at lugte en af duftene, f.eks. æbler, siger det ikke noget om dine evner til at lugte de andre.

Forskerne forklarer, at lugte receptorer molekyler sidder på overfladen af de sensoriske nerveceller i næsen. Når visse kemiske forbindelser svæver i luften, sender nervecellerne et signal til hjernen og giver dig opfattelsen af en lugt.

Richard Newcomb, der også var med i forskningsprojektet, siger, at ved at kende de komponenter, som mennesker kan sanse i f.eks. mad, vil det have indflydelse på udviklingen af fremtidige produkter.

”Virksomheder, der ønsker at designe mad, som i højere grad rammer forbrugerne på deres sanser, vil kunne udvikle mad og andre produkter som er skræddersyet til den enkeltes smag og lugtesans,” sagde han ved offentliggørelsen af undersøgelsen.