Drop de negative tanker

Se på dig selv med mere positive øjne og verden vil også se mere positivt på dig.
 

Taler eller tænker du negativt om dig selv over for dig selv eller andre, så er du på gale veje. Det præger både dine egne og andres opfattelse af dig. Læs her hvordan du slipper af med den dårlige vane.

Mange kvinder har en rigtig dårlig vane. De taler grimt om sig selv. ”Jeg er fed og grim,”  eller ”nu er jeg jo blevet en gammel kone, der ikke har forstand på det I andre taler om…”

De nedgørende sætninger kan måske virke humoristiske, og får måske tilmed andre til at komme med modbevisende udbrud, hvilket jo kan være skønt nok. Men HOLD OP MED DET. Det er en virkelig dårlig vane at nedgøre sig selv.

Jeg har det forfærdeligt. Jeg ser gammel ud, fed og grim. Jeg har virkelig behov for at du giver mig en kompliment, siger hustruen. Dit syn er næsten perfekt, svarer manden. Løseligt oversat.Dine selvbilleder smitter, og dine omgivelser påvirkes af, hvilken opfattelse af dig, du sender ud. Hvad endnu værre er, dine negative tanker kan få indflydelse på, hvordan du lever dit liv og om du får det bedste ud af det. Og det kan blive helt pinligt at høre på for andre.

Negative tanker kan løbe helt løbsk. Din hjerne kører måske tilmed i cirkler omkring en dårlig oplevelse eller en situation, hvor du kom til kort. Jo mere du fokuserer på de negative ting, des sværere er det at lægge dem bag dig. Undersøgelser af lykkelige mennesker, viser, at de er særligt gode til at komme videre efter dårlige oplevelser.

Og omvendt har forskere bevist, at nedtrykthed i høj grad hænger sammen med, hvad dine tanker cirkler om. Hvis der var en stopknap på de negative tanker, ville det jo være let. Men sådan fungerer det jo ikke. At ændre negativiteten, kræver, at du arbejder bevidst med det.

Fire råd til mere positive tanker om dig selv

Vi har samlet fire gode råd til, hvordan du kan holde op med at slå dig selv i hovedet med nedgørende tanker:

  1. Læg en distance til dine tanker. Du kan måske ikke slippe af med den dårlige vane for altid, men du kan tage nogle vigtige skridt. Det kan godt lade sig gøre at skubbe tankerne fra dig. Når de dukker op i dit hoved, kan du gøre ligesom hvis de blev udtalt af et andet menneske. Du ville måske sige; ”det var da interessant, at du synes sådan” og så vil du fortsætte med dit liv uden at lade det påvirke dig yderligere. Prøv at lade være med at gøre de uønskede tanker til et med dig.
  2. Distraher dig selv. Negative tanker kan bare blive ved og ved, som et løbsk tog, der bare kører og kører. Men du kan stoppe det ved at tvinge dig selv til at tænke på noget andet. Prøv at løbe en tur, gæt en kryds og tværs eller hvad som helst andet, der hiver dig ud af vanen. Fokuser tankerne på noget andet, ligesom du ville distrahere et ulykkeligt barn.
  3. Gå til dem. Stil dine tanker op på en række inde i hovedet. Og se realistisk på dem. ”Er det nu virkelig sandt?” eller er der en anden måde at se på tingene. Led bevidst og målrettet efter andre vinkler på den situation, der får dig til at tænke dårligt om dig selv. Er der noget, du kan lære af det her eller er der måske alligevel også positive ting ved det, som du har overset.
  4. Gem tankerne til senere. Hvis du hører din indre båndoptager køre med tvivl, beskyldninger eller uretfærdige sammenligninger med andre måske mere succesfulde mennesker, så kan du tvinge dig selv til at gemme tankerne til et andet tidspunkt. Sig til dig selv, at du venter med det her til i aften – og når du så kommer frem til det tidspunkt, hvor du har aftalt med dig selv at give den fuld skrue med selv-nedgørelse, så har tankerne ofte mistet deres kraft.

Og så er der den lidt alternative metode…. Hvis du f.eks. skal tale i en stor forsamling, og pludselig kan miste troen på dig selv, så kan du simpelthen tvinge positive tanker ind i hovedet. ”Jeg er selvsikker, jeg kan bare det her, jeg stoler på mig selv…”

Nogle gange hjælper det ligefrem at skrive positive ord ned på et stykke papir. Skriv f.eks. ”skøn”, ”klog”, ”sjov”… og mærk, hvad de positive ord gør for dig.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?