Det kan godt være at han drømmer højlydt, snorker eller skærer tænder, men alligevel er det sundest at sove sammen.

Sov sammen med din mand – og bliv sund

 

Det er godt for dit helbred at sove sammen med din mand. Ikke bare opnår I intimitet og mulighed for sex, I bliver også mere modstandsdygtige overfor stress og angst.

Men noget tyder på, at uanset om han snorker, snupper dynen, skriger i søvne eller på andre måder er irriterende om natten, så er det værd at overveje at blive i den fælles seng, for de positive effekter ved at sove sammen kan nemt overskygge de negative.

Ifølge et nyt studie fra University of Pittsburgh, har par, som sover sammen, et bedre helbred. Forskerne har fundet frem til, at par med fælles seng havde mindre tilbøjelighed til at vågne i løbet af natten og i det hele taget havde en sundere søvn. At sove sammen kunne faktisk hjælpe med at sænke niveauet af stresshormonet cortisol.

Læs også: Spis og drik dig til en sund søvn

Og netop cortisol er forbundet med følelser af angst og stress, som igen kan føre til alvorlige helbredsproblemer. Men studiets leder, assisterende professor Wendy M. Torxel mener også, at sovekammerater hjælper hinanden med at øge hormonet oxytocin, som kaldes ’fællesskabshormonet’ –  der hjælper os med at føle kærlighed og intimitet mellem par, og som derfor har en vigtig rolle i vores parforhold og vores sexliv.

Dårligere sex og følelsesmæssig intimitet

Men at sove sammen er ikke altid nemt. Mange par ønsker at falde i søvn i samme seng, men oplever, at det er så problematisk, at de opgiver og indretter sig med hver sin seng.

Læs også: 12 råd til en bedre nattesøvn

Men forskerne gør opmærksom på, at du både går glip af intimiteten og af de sundhedsmæssige gevinster. Du risikerer, at dit sexliv bliver dårligere og at jeres følelsesmæssige forbindelse bliver svagere, netop fordi mulighederne for sex og hyggelig nattesnak bliver mere begrænsede.

Her er et par gode råd til, hvordan I kan indrette jer i samme seng:

  • Prøv at komme i seng på samme tid. Hvis din mand er en natteravn og du gerne vil i seng kl. 10, så har I et problem. Prøv om ikke I kan finde et kompromis: Måske kan du holde dig vågen lidt længere og han kan gå i seng lidt før, han plejer, eller måske kan han ligge og læse i sengen, f.eks. bruge iPad’en til at tjekke nyheder, hvis det er det, han holder af om aftenen. Forskerne erkender, at denne type kompromis kan være svært i begyndelsen, men hvis I til gengæld oplever gevinsterne, er det jo nok værd at prøve.
  • Tal med lægen om mulig snorkebehandling. Hvis problemet er, at din mand snorker, og at det måske ligefrem går ud over din søvn, så kan der gøres noget ved det. Snorken kan være et helbredsproblem, og der findes mulige løsninger, som I bør tale med lægen om.
  • Koldt eller varmt? Hvis ikke I kan blive enige om rumtemperaturen eller hvordan jeres dyner skal være, kan det udgøre et problem. Men forsøg også her med forskellige måder at lave kompromis. Måske skal du have en tykkere dyne, og måske kan I begge vende jer til lidt andre temperaturer end dem I lige med det første foretrækker?

Læs også: Tilstrækkelig søvn gavner dit hjerte

Det hele handler naturligvis om, hvad der passer for jer som par. Der er ingen generelle løsninger. Og kan I ikke få det til at fungere med at sove i samme seng, så gælder det om at finde andre måder at være fysisk og psykisk intime på. Skab rutiner, der gør det ud for den afslappede nærhed man oplever i sengen.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?