Gå tidligt i seng og tab dig

 

Natteravne har tendens til at tage på i vægt. Og årsagen er, at de smutter ud i køkkenet og spise junk food, når alle andre er gået i seng og sover sødt.

Så forskernes råd er: Vil du tabe dig, skal du sørge for at få 7 til 8 timers søvn.

Et forskerteam fra University of Pennsylvania har fundet ud af, at en gruppe forsøgspersoner, som holdt sig vågne til kl. 4 om morgenen, spiste mere end 550 kalorier i løbet af natten.

”Folk spiste seriøse mængder af kalorier i løbet af de sene nattetimer, hvor de normalt skulle have været i seng,” siger forsker Andrea Spaeth, der er ved at tage en doktorgrad i psykologi på universitetet.

”Og disse kalorier havde også en højere andel af fedt sammenlignet med de kalorier, der blev indtaget på andre tidspunkter af døgnet.”

Resultatet var, at de personer, som i løbet af 5 dage holdt sig længe vågne, tog mere på i vægt end andre, som ikke blev frarøvet deres nattesøvn.

Overspisning om natten hænger formodentlig sammen med de hormonforandringer, der opstår, når man mangler nattesøvn. Mennesker, som ikke sover om natten, oplever et øget niveau af hormonet ghrelin, der stimulerer sult, og et mindre niveau af hormonet leptin, som får os til at føle os mætte. Og det får natteravne til at trænge til usund mad og mere af det.

Fri adgang til køleskab

Forskerne undersøgte spisevanerne hos omkring 200 mennesker, der 5 dage i træk blev holdt vågne til kl. 4 om morgenen, og derefter kun fik 4 timers søvn. Forsøgspersonerne forblev i laboratoriet under hele forsøget.

De fik lov til at spise, hvad end de havde lyst til, og forskerne holdt øje med, hvad hver enkelt spiste under forsøget. Derefter blev deres kalorieindtag og deres vægt kontrolleret og sammenlignet med personer, som fik en god nats søvn og som havde adgang til samme slags mad.

Alle deltagerne boede i en suite med tilhørende køkken, der havde både et køleskab og en mikroovn. Den eneste forskel mellem de to grupper var deres søvn.

Spisevanerne i kontrolgruppen var uforandret. Men i den gruppe, hvor deltagerne fik for lidt søvn, indtog de yderligere kalorier i tidsrummet mellem kl. 22 og kl. 4 om morgenen, og de havde tendens til at spise federe mad i den periode.

Ude i den virkelige verden

Maden, som deltagerne havde adgang til, var hospitalsmad. Og forskerne gætter på, at tendensen måske er endnu stærkere ude i den virkelige verden, hvor den mad, man har adgang til, måske er endnu federe og endnu mere fristende.

Denne undersøgelse er offentliggjort i tidsskriftet Sleep. Tidligere studier har også påvist en forbindelse mellem manglende søvn og vægtøgning, men da denne har benyttet sig af observationer og kontrol i et laboratorium, er den særlig værdifuld.

Andre forskere har peget på svagheden ved denne type undersøgelser, når de foregår ude i ’marken’, hvor man bl.a. skal bygge på deltagernes egen hukommelse om, hvad de har spist. Det er erfaringen, at folk kan spise rigtig meget mad, som de overhovedet ikke kan huske at have spist. Både sove- og spisevaner har vi mennesker det med at glemme.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?