6 ting du ikke skal gøre, når du har sovet dårligt

 

Bare en enkelt nats dårlig søvn kan medføre fatale fejl næste dag. Her er et par ting du i hvert fald bør undgå, hvis ikke du vil lade en træls nat føre til en træls dag.

De fleste af os bliver trætte, sure, sultne og glemsomme, når vi ikke har sovet nok. Men vi overser måske, hvor meget søvnen i virkeligheden påvirker os.

Kun lidt mere søvn hver nat gavner helbredet, øger vores hukommelse og sikrer, at vi træffer de rigtige beslutninger i potentielt farlige situationer, som f.eks. biluheld.

Og modsat kan bare en enkelt nat, hvor man f.eks. ikke har kunnet sove på grund af varmen eller fordi man har haft bekymringer i hovedet, få stor betydning for, hvordan vi håndterer også vigtige ting i løbet af den efterfølgende dag.

Disse hverdagsting anbefaler forskerne, at du overvejer at undgå, hvis du har sovet dårligt:

At tage en stor beslutning

Der er en biologisk grund til at noget kan fremstå som en virkelig god ide, når du er træt, mens det måske ikke ville fremstå særligt smart, hvis du havde været udhvilet. Til et studie fra 2011 observerede forskere, at i en tilstand af søvnmangel opstår en øget hjerneaktivitet i de områder, der forventer positive udfald af en beslutning. Der var derimod mindre aktivitet i den del af hjernen, som fokuserede på negative udfald. Hvilket i bund og grund betyder, at hvis man sover skidt, bliver ens grundlag for beslutninger alt for optimistisk. Og det kan få langsigtede konsekvenser, fordi man også med store beslutninger mangler evnen til på realistisk vis at veje for og imod. Forskerne mener, at forandringer i dopamin niveauet spiller en rolle.

At køre bil

Du kunne formodentlig ikke drømme om at sætte dig bag rattet, hvis du har drukket et par glas vin eller anden alkohol. Men du skal heller ikke køre bil, hvis ikke du har sovet nok. Et studie fra 2012 viste, det gælder for både fulde og søvnige bilister, at de har dobbelt så stor risiko for at være involveret i et biluheld i forhold til ædru og udhvilede bilister.

”Vi ved, at bare 4 timers manglende søvn har lige så stor betydning for kørslen som 6 øl,” siger Christopher Drake, der er forsker ved Henry Ford Hospital Sleep Disorder and Research Center i Detroit.

Og dette har ikke bare betydning for bilister. Piloter, togfører og lastbilschauffører rapporterer også om flere fejl på jobbet, hvis de har sovet dårligt.

At gå i supermarkedet

Vi ved godt, at det er en dårlig ide at gå ud og handle, når man er sulten. Der kommer alt for mange unødvendige ting ned i kurven. Det samme gælder, når man er søvnig. Et studie fra 2013 viser, at søvnige handlende træffer rigtig mange dårlige indkøbsvalg. De køber bl.a. flere kalorierige madvarer, end hvis de var udhvilede.

”Vi gætter på, at søvnmangels indflydelse på sultfølelsen og vores generelle beslutningstagning får stor betydning for vores indkøb. Det får os til at føle os mere sultne og dårligere i stand til at kontrollere vores valg, så vi ikke undgår impulsive indkøb af kalorierig mad,” siger Colin Chapman, der er forsker ved Uppsala University.

Forsøgspersonerne lagde ni procent flere kalorier og 18 procent flere gram mad i kurven efter en nat med for lidt søvn.

”Vores resultater giver en god grund til, at mennesker, som skal tælle kalorier, bør have fokus på at have et sund og normal søvnmønster,” siger Chapman. 

…nej heller ikke online

Når nu vi ved, at beslutningsprocesser og impulsiviteten er påvirket af søvnen, vil forskerne også mene, at søvnmønsteret påvirker andre indkøb end dagligvarer i supermarkedet. Hvis manglende søvn har påvirket evnen til at træffe realistiske beslutninger, bør man nok også holde sig fra at købe ind på computeren, hvis det har været en dårlig nat.

At snuppe en energidrik

Ja, du er træt. Men en rask gåtur, en hurtig tur i fitnesscentret eller en lille lur er et meget bedre valg end det første det bedste koffein-chok. Energidrikke indeholder ofte en masse sukker og derudover ingredienser, som du ikke kender. Nogle af dem har faktisk også kun et lille indhold af koffein, sammenlignet med en regulær kop kaffe.

Ih, hvor er du irriterende!

Morgenen efter en nat, hvor du hvileløst har roteret rundt i sengen, skal du ikke lægge op til en alvorlig snak med din partner. Du risikerer at være alt for følelsesladet, når du mangler søvn – og ikke på den gode måde.

”Det er nærmest som om at hjernen fungerer mere primitivt, når du mangler søvn. Og det bliver sværere at sætte følelsesmæssige oplevelser ind i en sammenhæng eller at reagere kontrolleret og hensigtsmæssigt,” siger Matthew Walker, der er seniorforsker på et studie fra 2007. Her fandt man, at hjerner, som manglede søvn, var 60 procent stærkere reagerende på nogle negative og ubehagelige fotos, forskerne viste en gruppe forsøgspersoner.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?