Husk din nattesøvn og undgå sygefravær

Hvis du sover mellem 7 og 8 timer pr. nat, så kan du mindske din risiko fra sygefravær på grund af forkølelse, influenza og anden sygdom.

 

Det viser en ny undersøgelse af mere end 3.700 mænd og kvinder i Finland, der alle havde arbejdet det foregående år. De var mellem 30 og 64 år gamle.

Deltagerne udfyldte spørgeskemaer om deres søvnvaner, og de gennemgik fysiske undersøgelser for at vurdere deres medicinske status. Oplysningerne blev derefter analyseret og sammenlignet med data om deres arbejdsrelaterede sygefravær.

Resultaterne viste, at de, der sov 7 til 8 timer om natten, havde den laveste risiko for fravær fra jobbet. Den optimale søvntid for kvinder var 7 timer 38 minutter og 7 timer og 46 minutter for mænd. 

Søvnløshed, brug af sovepiller, at stå meget tidligt op og føle sig træt var forbundet med en betydelig stigning i antallet af sygedage.

Formanden for American Academy of Sleep Medicine påpeger, at utilstrækkelig søvn bidrager til hjerte-kar-sygdomme, diabetes og fedme, så derfor er det vigtigt at få mindst 7 timers søvn hver nat, fordi det kan forbedre den generelle sundhed.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?