Ferie handler om at lade op og få nye horisonter. Sluk for mobilen og luk mailboksen, så du kan nyde ferien i fulde drag.

Sådan forbliver du sund på ferien

 

Husk, at hvis du får en rigtig god ferie, kan det have langvarig og mærkbar betydning for dit hverdagsliv lang tid efter at du er kommet hjem igen.

Gode oplevelser i fremmede omgivelser skaber ekstra kreativitet og hjælper dig med at tænke nyt og anderledes om dit liv – uanset om det gælder dit privat- eller arbejdsliv.

Så sørg for at få det meste ud af din rejse ved at finde den rette balance mellem sjov for både krop og sind. Og ikke mindst afslapning uden at det går ud over sundheden.

Vi har samlet nogle simple råd, der gør din ferie både sund og sjov:

1. Træk stikket ud!

  • At holde ferie betyder at gøre noget andet end det man plejer. Og det betyder altså også, at man også skal lade mobilen og computeren holde fri. Hvis du konstant tjekker dine onlineforbindelser, holder du simpelthen ikke ferie. I mange jobs, er det næsten en selvfølge, at man er til at få fat på, også når man er på ferie. Og tablets, computere og mobiltelefoner gør det nemmere at komme i kontakt med hinanden, når det er nødvendigt, men denne mulighed kan altså også forhindre, at du kommer helt ned i tempo. Krop og sjæl har behov for afslapning, og den eneste mulighed er, at man ’disconnect’er fra den travle hverdag.
  • Prøv om ikke du kan planlægge dit arbejde, så du kan tillade dig helt at lukke telefonen og din mailboks ned. Hvis du tager på ferie på et tidspunkt, hvor din arbejdsplads har travlt, risikerer du at bekymre dig mere om, hvad der foregår derhjemme, end at nyde din ferie. Derfor er det klogt at forsøge at lægge din ferie på et tidspunkt, hvor der ikke sker så meget på arbejdet.
  • Og husk så, at man er ikke helt nede i tempo fra den ene dag til den anden. Du skal mindst bruge 10 til 14 dage på at blive rigtig ferie-agtig i hovedet. Forskerne siger, det tager en person 3 til 4 dage at komme ned i omdrejninger, så hvis du skal begynde at forberede dig på at komme tilbage på arbejde næsten før du er blevet helt afslappet, er der ikke meget ferie i det og du vil ikke få den mentale pause, der er så vigtig.
  • Desuden skal du huske, at ferie må og bør være ensbetydende med rigeligt med søvn. Det kan godt være fristende at sidde ude i de lune sommeraftner og bruge hele natten på at læse en knaldroman ud i et stræk. Men søvn er altså vigtigt, hvis du skal komme veludhvilet tilbage på pinden.. 

2. Vær aktiv – nu har du tiden

  • En del af feriens glæder er at opleve nye ting. Det gør man rigtig godt, hvis man bruger den oplagte transportform: At gå på sine fødder. Ikke nok med at man sparer penge ved at undgå betalt transport, men man forbruger også kalorier og får set skjulte seværdigheder, der giver feriedestinationen ekstra charme. I mange storbyer findes guidede ture og apps, der kombinerer sightseening og den sunde form for workout, som rask gang giver.
  • Tag trapperne, hvor du kan komme til det. Måske ikke lige i Eiffeltårnet eller i Empire State Building, men på hotellet og på museerne. Og har du børn med på ferien, kan man let gøre turen op og ned ad trapperne til en lille konkurrence: ’hvem kan gætte, hvor mange trin der er op’ eller den lidt mere vilde ’hvem kommer først’…
  • Få den optimale glæde af solskinnet. Det skønne sommervejr tvinger dig til at komme udenfor og bare bruge hotellet til at sove på. Og det vil automatisk booste dit humør gevaldigt, hvilket så igen opmuntrer dig til at være endnu mere aktiv. D-vitaminet er sundt for dig, men husk stadig at bruge solcreme.
  • Mange hoteller og storbyer har en ordning med fælles cykler til turister, så tjek inden afrejsen, om der er sådanne muligheder. Hvis ikke der er cykelordning på den destination, du har valgt at holde ferie i, er der gode chancer for at du kan leje cykler. Det er både sjovt og sundt at cykle omkring, og du får set rigtig meget, som man ikke ser i et undergrundstog!

3. Spis sundt på ferien

  • En stor del af fornøjelsen ved at opleve fremmede steder er at prøve ny og fremmedartet mad, så det gælder om at kaste sig ud i alverdens eksperimenter med det lokale køkken. Men tænk dig om. I stedet for fra første dag at købe mad af ukendt oprindelse på den nærmeste snask eller fortovs bod, så er det sikrere at gå efter de lokale landmænds marked for at købe spændende frugt og grøntsager. Lokalt slik og kager er ofte også både lækkert og sikkert at spise.
  • En anden måde at undgå usunde fristelser er at bede hotellet om at fjerne snacks, chokolade og sodavand fra minibaren. Du kan i stedet fylde hylderne op med sundere alternativer, som du har købt på det lokale frugtmarked. Derved sparer du både kalorier og penge.
  • Hvis du har muligheden, så vælg et værelse på hotellet eller resortet, hvor der er et lille køkken. Det gør det meget lettere at vælge sunde alternativer til hotellets fristelser. Nogle gange indebærer denne mulighed, at man skal betale lidt mere. Men det kan alligevel godt være værd at overveje. Du sparer penge ved at undgå nogle af hotellets måltider, og du kan sikre dig, at kalorieindtaget ikke løber løbsk.
  • Sørg for at medbringe vand, når du går ud i byen. Køb en påfyldningsflaske, og hav hele tiden vandet i din nærhed. Du fristes ikke til at bruge penge på sodavand og du risikerer ikke at dehydrere.

4. Dyrk en smule ferie-fitness

  • Uanset hvor I skal hen på ferie, behøver du altså ikke at holde ferie fra din fitness. Et par ekstra småting i kufferten vil holde dig på sporet med hensyn til den gode form. F.eks. kan du pakke let udstyr som løbesko eller et elastikbånd, og du undgår følelsen af at skulle starte helt forfra, når du kommer hjem til hverdagen igen.
  • Før du drager af sted, bør du forberede dig selv på at presse en halv times motion ind hver feriedag. Det kan f.eks. være om morgenen, når resten af familien sover. Er det bare noget, du har besluttet hjemmefra og forberedt dine rejsekammerater på, går det også nemmere at få stablet rutinen på benene.
  • Din Iphone og MP3 er ikke udelukkende til telefonsamtaler og musik. Download apps med øvelser og guides til motion. Det kan hjælpe dig til at få lidt mere struktur på motionen, når du er væk hjemmefra.
  • Bare det at tage sine løbesko på, inspirerer. Tag dem på og gå ud i området, og benyt lejligheden til en lille joggetur. Det lægger måske også op til at du går en lang tur eller finder ud af at cykle eller gå op i bjergene. Eller du kan medbringe din yoga måtte og dyrk nogle skønne og helsebringende minutter på stranden.
  • Spørg til mulighederne for at dyrke motion på hotellet. Der kan være et fitnesscenter eller en swimmingpool. Er der også mulighed for at dyrke fælles aerobic eller yoga, er det da også bare om at få meldt sig til. Har hotellet ikke disse faciliteter, kan du undersøge, om der er samme muligheder i området. Det kan være en sjov oplevelse at dyrke motion sammen med de lokale, og ofte bliver man taget rigtig godt imod. Nogle gange er der også mulighed for at hoppe på et lokalt løbe- eller cykelhold.

 

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?