Kostfibre findes kun i frugt og grøntsager, men nogle indeholder flere end andre. Fuldkorn, nødder, frø og havregryn er blandt de mest fiberrige.Kostfibre findes kun i frugt og grøntsager, men nogle indeholder flere end andre. Fuldkorn, nødder, frø og havregryn er blandt de mest fiberrige.

Spis mere fiber og tab dig

 

Det er lettere at indtage flere fibre end at ændre kosten markant for at tabe sig, viser ny undersøgelse.

En simpel, fiberrig kost kan ikke kun give sundhedsmæssige fordele og samtidig være lettere at holde fast i end en kost, der kræver flere ændringer i spisevanerne, konkluderer nye kliniske forsøg.

Folk, der kun føjer mere fiber til deres ellers normale kost, var i stand til både at tabe sig, sænke deres blodtryk og reducere blodsukkeret. Faktorer, der alle kan være med til at afværge diabetes og forbedre den generelle sundhed.

Fiber-folket tabte sig ganske vist ikke helt så meget som folk, der helt ændrede livsstil, men resultaterne er opmuntrende for dem, der er skræmt af komplicerede retningslinjer.

"For folk, der har svært ved at følge komplekse kostanbefalinger, kan det være lettere at følge en kost med kun ét budskab, nemlig at øge fiberindtagelsen," siger dr. Yunsheng Ma, der er professor i afdelingen for forebyggende og adfærdsmæssig medicin ved University of Massachusetts Medical School i Worcester.

30 gram pr. dag

Undersøgelse omfattede 240 voksne, der var i risiko for at udvikle type 2-diabetes. Forskere bad dem om at ændre deres kostvaner i et år.

Halvdelen blev bedt om at øge deres fiberindtagelse til mindst 30 gram om dagen. De skulle indtage fibrene fra fødevarer og ikke kosttilskud, hvilket betød, at de spiste mere frugt, grøntsager og fuldkornsprodukter. Ellers kunne de spise, hvad de ville.

"Fiberrige fødevarer er rige på vitaminer og andre vigtige næringsstoffer, så de giver mange fordele" siger Ma.

Den anden halvdel blev bedt om at følge nogle retningslinjer, hvor de skulle spise mere frugt og grønt, reducere sukker og saltforbrug, vælge magre proteiner, skære ned på alkoholforbruget og omhyggeligt balancere indtaget af protein, fedt og kulhydrater.

Det gennemsnitlige vægttab efter et år var omkring 3 kg for de, der nøje fulgte kostrådene, mens vægttabet var 2,3 kg for dem, der kun havde øget fiberindtaget. Alle deltagere oplevede lavere blodtryk og lavere blodsukker.

Resultaterne viser, at "et lille skridt kan have en stor indvirkning på ens kamp mod vægten,” siger Joan Salge Blake, der er klinisk lektor ved Boston University Sargent College of Health and Rehabilitering Sciences. "Hvis du ønsker at fokusere på kun én ting, kan det være nok at øge dit fiberindtag fra fuldkorn, frugt og grøntsager."

"Hvis du tilføjer mere frugt og grønt i din kost, så får du mange fibre og vand. Det vil fylde dig op, før det fylder dig ud," siger hun. "Og fibre fra frugt og grøntsager vil fortrænge kager og slik."

Der kan imidlertid være ulemper ved en fiberrig kost. Nogle mennesker kan opleve gas, ubehag med fordøjelsessystemet og ændringer i afføringsvanerne.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?

Nyheder fra Klog Kost