Skip to main content

Pas på det skjulte sukker

{module 177}
 

Du bliver ikke kun tyk, men også syg af for meget sukker. Og de fleste af os indtager langt mere, end vi tror.

Selv om du måske tror, du lever super sundt, så er der faktisk sukker i en lang række produkter, som du måske ikke havde forestillet dig. Og det øger din appetit, gør dig fed og er en risiko for dit helbred.

Brød, dressinger, charcuterivarer, juice, krydderiblandinger og frugtyoghurt er blot eksempler på madvarer, som indeholder sukker, og får dig til at have et langt større kalorieindtag, end du måske går og tror. Da vi samtidig indtager meget stivelsesrig mad, hvis hurtige kulhydrater forvandles til sukker i kroppen, så står det sikkert langt værre til, end du aner.

”Jeg tror, vi undervurderer, hvor meget sukker, vi indtager. Vi får lidt hist og her uden at mærke det. Der er langt mere skjult sukker i vores madvarer, end det er nødvendigt. Eksempelvis i ketchup og kød,” siger professor Charlotte Erlanson-Albertsson til Ekspressen.

Ifølge hende har vi vænnet os så meget til den søde smag, at nogle direkte er blevet afhængige af det. Og for meget sukker påvirker vores helbred negativt, fordi det ikke kun gøre os fede, men også kan være medårsag til hjerte-karsygdomme og kræft.

Flere skurke

Det er ikke kun hvidt sukker, der er skurken. I de senere år er der dukket en række andre sukkerarter og sødemidler op i vores mad, som påvirker helbredet.

Det er blandt andre fruktosesirup, glukosesirup, druesukker, majsstivelse, aspartam og stevia. Det findes bl.a. i is, slik, vitamindrikke og saucer, og er lige så sundhedsskadeligt som almindeligt sukker, fordi det påvirker blodsukkeret, blodfedtet, vægten og øger risikoen for sygdomme.

I nogle tilfælde er de nye sødemidler i.flg. ny forskning endog værre end gængs sukker. Det gælder ikke mindst fruktosesirup, som hverken hjernen eller musklerne kan optage. I stedet optages det i leveren og omdannes til fedt.

Ifølge den svenske professor bør man også undgå kunstige sødemidler, fordi de øger appetitten og trangen til sødt.

12 råd til at skære ned på sukkeret

1. Læs indholdsfortegnelsen.
Sukker angives som kulhydrater, og er der mere end 5 g, så gå i en bue uden om produktet

2. Sød selv din mad
Så ved du, hvor meget sukker, der er i.

3. Drik vand til maden
Erstat juice med vand. Læg evt. en citron- eller agurkeskive i.

4. Undgå sødede produkter
Vælg eksempelvis yoghurt naturel i stedet for frugtyoughurt.

5. Se dig for
Der er sukker i langt flere fødevarer, end du tror. Hold eksempelvis øje med brød og pålæg.

6. Lad dig ikke snyde
Selv om der står, at et produkt er usødet, kan det godt indeholde sukkerarter eller sødemiddel.

7. Sødemidler kan give øget sukkertrang
Produkter med sødemiddel indeholder måske færre kalorier, men de kan være med til at øge din sukkertrang. Så undgå dem, hvis du ofte er sødesyg.

8. Undgå hel- og halvfabrikata
Anvend altid naturlige råvarer i din madlavning

9. Hold øje med nøglehulsmærket
Fedtet i letprodukter og nøglehulsmærkede produkter kan være udskiftet med stivelse og andre tilsætningsstoffer, der øger blodsukkeret.

10. Skær ned på det hvide sukker
Hold igen med læskedrikke, slik, is, kager og snacks.

11. Naturligt er ikke altid godt

Det lyder måske meget godt, at et produkt er sødet med druesukker eller frugtsukker.Men det er det ikke.

12. Hold igen med alkohol
Der kan være rigtig meget sukker i alkohol. Undgå øl, likører og lignende. Og undgå søde drinks.

Kilde: Ekspressen