Broccoli kan sikre dig et fornuftigt niveau af -vitamin kroppen.

Får du tilstrækkeligt K-vitamin

 

Det er bedst, hvis du kan få alle dine vitaminer og mineraler fra fødevarer og ikke kosttilskud.

K-vitamin er afgørende for blodets evne til at størkne, og vitaminet er nødvendigt, for at kroppen kan producere et centralt protein, der hjælper med at holde knoglerne stærke.

Det er bedst, hvis du kan indtage dine vitaminer og mineraler fra fødevarer og ikke kosttilskud. Nedenfor kan du se, hvor meget K vitamin udvalgte fødevarer i form af grønne bladgrøntsager, visse frugter og almindelig madolie indeholder.

Udvalgte fødevarer med masser af vitamin K

  • Grønkål, frosne , kogte, 1/2 kop  574 mikrogram
  • Broccoli, kogt, 1/2 kop 220 mikrogram
  • Spinat, rå, 1 kop 145 mikrogram
  • Romaine salat, 1 kop 57 mikrogram
  • Kål, rå , 1 kop 42 mikrogram
  • Kiwi, 1 medium 31 mikrogram
  • Blåbær, 1 kop 28 mikrogram
  • Røde eller grønne kernefri druer, 1 kop 23 mikrogram
  • Rapsolie, 1 spiseskefuld 17 mikrogram
  • Iceberg salat, 1 kop 13 mikrogram

Kilde: USDA National Nutrient Database

Kvinder bør indtage 90 mikrogram K vitamin hver dag, mænd bør indtage 120 mirkogram hver dag.

Hvis du får den blodfortyndende medicin warfarin, er det vigtigt, at du indtager samme mængde vitamin K hver dag. Warfarin påvirker den måde, K-vitamin producerer koagulations proteiner, så hvis du pludselig tager en masse vitamin K, kan din warfarindosis blive ineffektiv. Hvis du tager warfarin og en multivitamin , der indeholder K-vitamin, så tal med din læge for høre, om du skal have ændret din dosis warfarin.

Kilde: Harvard Medical School

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?

Nyheder fra Klog Kost