Spis fisk, men undgå kviksølvforgiftning

 

Det er vigtigt at spise fisk og skaldyr et par gange om ugen, men der er nogle du bør indtage i mindre mængder, hvis du vil undgå kviksølvforgiftning.

Fisk og skaldyr er gode kilder til magert protein , og mange typer er rige på hjerte-sunde omega- 3 fedtsyrer. Men der er også en bagside af medaljen. Nogle fiskearter indeholder nemlig bekymrende mængder af methylkviksølv , et giftstof, der er specielt farligt for hjernen.

Det er derfor kvinder, der er eller kan blive gravide og små børn ikke bør spise fisk som sværdfisk , haj  og konge makrel. En ny undersøgelse antyder desuden, at man ikke skal spise for meget laks og tun.

En viser en ny undersøgelse , der er offentliggjort i American Journal of Clinical Nutrition. I den havde forskerne spurgt 10.673 voksne, hvilke skaldyr de havde spist i den foregående måned. Rejer var det mest populære valg  (46 pct. ), efterfulgt af tun (34 pct.)  og laks (27 pct.) . Kun 2 pct. sagde, at de havde spist fisk med højt kviksølv niveau.

De fleste af deltagerne  (95 pct.) havde normale blodniveauer, men ikke overraskende, så havde deltagerne højere niveauer af kviksølv i blodet desto mere fisk, de spiste. Det gjaldt især, hvis de havde spist sværdfisk og, haj, men det gjaldt også nogle, der kun spiste laks og tun.

Vælg forskellige typer

Selv om fisk kan indeholde store mængder kviksølv, skal man bestemt ikke holde sig fra dem. Men vælg forskellige typer.  Hvis du spiser dåse tun, så gå efter den, der er lys i kødet, fordi den har lavere indhold af kviksølv end andre arter. Vær heller ikke alt for bekymret for laks.

Der er mange forskellige måder at få den anbefalede ugentlige mængde af omega- 3 fedtsyrer. Du kan gøre det med et enkelt måltid med fisk med et højt indhold af omega -3 fedtsyrer  eller flere måltider med mindre indhold af omega-3. 

Fisk, du kan spise en gang om ugen:

  • laks (enten opdrættet, vild  eller på dåse )
  • hvidfisk / sandart
  • sild
  • ansjos ( dåse)
  • ørred ( opdrættet )

Fisk, du kan spise to gange om ugen:

  • makrel
  • sardiner ( dåse)
  • ørred ( vild)
  • muslinger
  • pollock
  • torsk / bacalao 

Fisk, du kan spise tre gange om ugen:

  • blæksprutter
  • hav aborre
  • fladfisk
  • rødspætte
  • sål

 

Kilde: Harvard Medical School

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?

Nyheder fra Klog Kost