Fitness alder er tilsyneladende en bedre måde at forudsige hvor gammel en person vil blive. Og du kan selv forynge din fitness alder ved at træne.

Din 'fitness alder' kan forlænge dit liv

 

”Alder er jo bare et tal”. Men din såkaldte ’fitness alder’ siger faktisk meget mere om, hvor længe du kommer til at leve.

En gruppe norske forskere har udviklet begrebet ’fitness alder’ som en beskrivelse af, hvor godt du har det – og hvor sund du er - i forhold til din alder. Og et studie foretaget på Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet i Trondheim har vist, at modsat vores regulære alder, så kan vi ifølge vores fitness alder faktisk blive yngre.

Fitness alderen skal ikke forveksles med andre måder at måle kroppens ’alder’ på. Denne nye teknik er usædvanlig enkel, og her måles først og fremmest kroppens hjertekar funktion.

Forskerne har, for at kunne arbejde med begrebet, målt kroppens evne til at indtage ilt, hvorved de kunne måle hjertekar systemets styrke. Det gør de med såkaldt VO2max-måling.

Målingen kan bruges til at sammenligne, hvor ’fit’ du er sammenlignet med andre mennesker på samme alder.

Hvis din VO2max måling er under gennemsnittet for din alder, så er din fitness alder for gammel i forhold til din reelle alder. Men det kan faktisk godt lade sig gøre at skrue tiden tilbage og få en yngre fitness alder.

Og udsvingene er så store, at en 50-årig kan have en fitness alder mellem 30 og 75, alt efter VO2max målingen.

At kende sin fitness alder kan være motiverende, men det er nødvendigt at kende sit VO2max tal, hvilket kun de færreste gør. En præcis måling kræver nemlig en højteknologisk test på et løbebånd.

For at komme rundt omkring det problem, besluttede de norske forskere for flere år siden at udvikle en nem måde at vurdere VO2max. De rekrutterede næsten 5.000 nordmænd i alderen fra 20 til 90, hvor de målte deres træningskapacitet på løbebåndet, og derudover testede flere forskellige helbreds parametre, herunder livmålet, hjerterytmen og træningsvaner.

Højere risiko

De afgjorde, at disse parametre kunne, hvis man satte dem ind i et skema, give en meget nøjagtig vurdering af en persons VO2max.

Men mens din fitness alder måske kan give dig ret til at prale af, hvor ungdommelig du i virkeligheden er, er det afgørende spørgsmål, om dette også er en meningsfuld måde at måle, hvor længe du vil leve. Forskerne spurgte sig selv, om en yngre fitness alder også betyder et længere liv – og omvendt betyder en gammel fitness alder, at man vil dø tidligere?

De oprindelige data fra den norske undersøgelse kunne ikke påvise en direkte sammenhæng. Men i et nyt studie, som er offentliggjort i Medicine & Science in Sports & Exercise, inddrog forskerne en lang række data fra flere end 55.000 voksne nordmænd, som tilbage i 1980’erne havde svaret på et omfattende spørgeskema om deres helbred. Forskerne brugte de svar til at estimere hver persons VO2max og fitness alder.

Og da de så på dødstallene, viste det sig, at personer med en VO2max på 85 procent eller endnu lavere end gennemsnittet for deres alder – hvilket betød, at deres fitness alder var signifikant over deres regulære alder – havde 82 procent højere risiko for at dø for tidligt sammenlignet med dem, hvis fitness alder var den samme eller yngre end deres faktiske alder.

Ifølge forskerne bag studiet, antyder resultaterne, at en persons fitness alder i højere grad vil kunne forudsige personens risiko for en tidlig død sammenlignet med mere traditionelle faktorer som f.eks. overvægt, rygning, et højt kolesteroltal og et højt blodtryk.

Og hvad der måske er en endnu mere brugbar information, så har forskerne brugt data fra dette studie til at udvikle en online beregner, der kan bestemme en persons fitness alder. En opdateret udgave er sendt ud på nettet på:  https://www.worldfitnesslevel.org/#/

Her inkluderes alder, køn, livmål og træningsrutiner, før man kan få sin nuværende fitness alder.

Professor ved Stiftelsen K.G.Jebsens Center for træning og medicin under Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet, Ulrik Wisloff, siger, at ens fitness alder kan påvirkes. Han har et eneste simpelt råd, hvis din fitness alder er højere end din regulære alder, eller, hvis den ikke er så lav, som du ønsker den: Træn!

Han understreger, at nærmest al slags træning vil øge VO2max tallet og sænke fitness alderen, hvilket potentielt kan få betydning for den endelige levealder.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?