Løb påvirker ikke bare livets gang, men også din evne til at gå som gammel.

Du går bedre hvis du løber

 

Tiden går langsommere, hvis du har fart på, fristes man næsten til at konstatere om resultaterne af en ny ældre-undersøgelse.

For din gang bliver ikke lige så præget af alderen, hvis du jogger, når du bliver gammel.

Det viser i hvert fald en ny undersøgelse fra Humboldt State University og University of Colorado i Boulder, hvor forskerne har studeret ældre over 65 år for at vurdere deres fysiske tilstand afhængig om de løb eller gik.

I de sidste år er almindelig gang nemlig blevet fremhævet som en effektiv måde at sikre sig mod alt fra almindelige aldersproblemer, fedme, hjertekarproblemer og diabetes.

Undersøgelsen er baseret på observation af deltagere, der trænede mindst 30 minutter, tre gange om ugen, enten ved at gå eller løbe på et løbebånd.

Deltagerne blev bedt om at gå på et løbebånd på tre hastigheder (2,6, 4,5 og 6.3 km/t), hvor forskerne målte deres iltforbrug og kuldioxid produktion.

Den viste, at løberne var mindre tilbøjelige til at opleve aldersrelateret fysisk reduktion af deres gang end de deltagere, der blot gik på løbebåndet.

Faktisk var løberne 7-10 procent mere effektive til at gå, end dem, der kun gik.

"Voes fund viser, at ældre voksne, der jævnligt deltager i hårde fysiske aktiviteter - løb i særdeleshed - har det, vi kalder en lavere metabolisk gang-omkostning end ældre, stillesiddende voksne. Faktisk er deres metaboliske omkostninger ved at gå tæt på den samme som en ung i 20'erne," siger Justus Ortega, der er kinesiologi professor ved Humboldt State og direktør for universitetets Biomekanik Lab.

Metaboliske omkostninger er den mængde energi, der skal til for at røre sig og den stiger naturligt med alderen. Høje metaboliske omkostninger bidrager til at gøre gang vanskeligere og trættende. Besvær med at gå er en vigtig indikator for ældres sygelighed.

Forskerne er endnu ikke sikre på, hvad der gør løbere mere effektive end folk, der går, men de mener, at det kan have noget at gøre med cellernes mitokondrier, som ofte kaldes cellernes kraftværker. Meget tyder på, at folk, der træner energisk har sundere mitokondrier i deres muskler.

"Bundresultatet er, at løb holder dig yngre, i hvert fald med hensyn til effektivitet," siger Rodger Kram, der professor i Integrativ Fysiologi på University of Colorado og medforfatter på undersøgelsen, som er offentliggjort online i tidsskriftet PLoS ONE.

Fremtidige undersøgelser er planlagt til at undersøge, om andre hårde fysiske aktiviteter - som svømning og cykling - også afbøder aldersrelateret fysisk svækkelse.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?