Du kan enten vælge at gå langt eller hurtigt. - eller begge dele samtidig - for at undgå hjertekar-sygdomme og demens-problemer.Du kan enten vælge at gå langt eller hurtigt. - eller begge dele samtidig - for at undgå hjertekar-sygdomme og demens-problemer.

Så hurtigt skal du gå for at leve længere

Går du en daglig tur, så er det bedre end at sidde derhjemme og glo på TV, men det er ikke ligegyldigt hvor hurtigt du går.

 

Om du går i en time med en fart af tre kilometer eller fem kilometer i timen gør ikke bare en forskel på hvor langt du går, men også på din risiko for hjertekar-sygdomme.

Det viser blandt andet en stor amerikansk undersøgelse med over 4.200 deltagere, der er blevet fulgt i op til 10 år.

Undersøgelsens deltagere var hele 73 år i gennemsnit ved undersøgelsens start, hvor deres tempo, distancer og anden fritidsaktivitet blev vurderet.

Forskerne fra Tufts University gennemførte regelmæssige opfølgende test af deres helbred og aktivitetsnivesau.

De konstaterede, at de hurtigst gående, der gik med små fem kilometer i timen, havde 50 procent lavere risiko for koronar hjertesygdom, 53 procent lavere risiko for slagtilfælde og 50 procent lavere risiko for hjertekar-sygdom i sammenligning med deltagere, der typisk kun gik med en fart af godt tre kilometer i timen.

Undersøgelsen viste også, at de deltagere, der gik rundt om syv boligblokke dagligt havde 35 procent lavere risiko for koronar hjertesygdom, 54 procent lavere risiko for slagtilfælde og 47 procent lavere risiko for hjertekar-sygdom end deltagere, der kun gik rundt om fem boligblokke om ugen.

Resultaterne var ens for både mænd og kvinder oguanset om de var over eller under 75 år ved starten.

Undersøgelsen er bare en af mange, der viser at den hastighed, du går med, kan forudsige din risiko for helbredsproblemer.

Risiko for demens

I 2012 viste en undersøgelse fra Boston Medical Center, at deltagere, der gik langsomt havde omkring 150 procent højere risiko for at blive ramt af demens end folk, der gik hurtigt.

De 2400 deltagernes ganghastighed blev testet, da de gennemsnitligt var omkring 62 år og derefter fulgt i ca. 11 år.

En undersøgelse i 2014 fra University of Iowa, der testede 60 deltagere med Parkinson viste også, at deltagere, der blev bedt om at gå ture på 45 minutter tre gange om ugen i et halvt år, forbedrede deres motoriske evner med 15 procent ved rask gang svarende til 4,5 km/time.


Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/voksnekvinder.dk/public_html/modules/mod_raxo_allmode/helper.php on line 647

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/voksnekvinder.dk/public_html/modules/mod_raxo_allmode/helper.php on line 649
Demens | Sep 27, 2013

Omega 3 styrker ikke ældre kvinders hukommelse

I årevis har fyldt os med fisk, nødder og andre fødevarer, der er rige på Omega-3…

I 2009 beregnede forskere at det der betegnes moderat ganghastighed var 100 skridt i minuttet på et løbebånd. Hvis du går i en time vil du således have gået 6000 skridt. Den normale længde pr. skridt ligger et sted mellem 0,6 og 1,0 meter afhængig af hvor lange ben man har og hvor godt man er gående.

Så i gennemsnit skal man forvente at skulle gå med en fart af mindst fem kilometer i timen for at det kan kaldes rask gang.

Og i forhold til anbefalingen om at gå en halv time i moderat tempo dagligt betyder det at du bør gå 2,5-3 kilometer.

Men det er faktisk kun en fjerdedel af de 10.000 skridt, som undersøgelser har vist, at man bør gå hver dag. Så hvis du hovedsageligt kører i bil til arbejde og stort set sidder ned på kontoret hele dagen, så er den halve times gåtur langtfra nok.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?