Kaffe kan hjælpe dig til at holde træningen ud

Kaffe kan hjælpe dig til at holde dit nytårsforsæt om at træne mere.

 

Det viser en ny undersøgelse fra University School of Sport og Exercise Sciences, som er offentliggjort i tidsskriftet Sports Medicinehvor professor Samuele Marcora, der er udholdenhedsekspert, foreslår at drikke kaffe for at udholde træningen længere.

Undersøgelser viser at de fleste mennesker opgiver deres beslutning om at dyrke mere motion inden for de første 6 måneder, men ifølge professor Marcora tyder meget på, at man kan reducere opfattelsen af ​​træningsbyrden ved hjælp af koffein (eller andre psykoaktive stoffer som methylphenidat og modafinil).

Udover manglende tid er den fysisk anstrengelse en af ​​de vigtigste barrierer for motion, hvilket er naturligt, da mennesket har udviklet sig til effektivt at spare på energien. Denne iboende "dovenskab" betyder, at motion over længere perioder er svær at holde fast i - selv om folk stadig er lige så motiverede til at forbedre deres helbred og kondition, som da de startede.

Professor Marcora påpeger, at opfattelsen af ​​træningen er en af ​​de vigtigste grunde til, at de fleste mennesker vælger stillesiddende aktiviteter i deres fritid. I forhold til at se fjernsyn, kræver selv moderat intensiv fysisk aktivitet som at gå en betydelig indsats. Han siger, at brugen af ​​koffein eller andre psykoaktive stoffer, der reducerer opfattelsen af ​​indsatsen under træning kan gøre det lettere.

Resultaterne af adskillige undersøgelser viser, at koffein reducerer opfattelsen af træningen og forbedrer ydeevnen, og dette er en af ​​de vigtigste grunde til, at tre ud af fire elite sportsfolk bruger koffein før eller under konkurrencer.

Den positive effekt af koffein på opfattelsen af ​​indsatsen er forbundet med ændringer i motorrelateret cortical aktivitet under træning.

"Koffein kan også reducere anstrengelsesudløste muskelsmerter og øge fornøjelsen ved motion. Det er vigtigt at koffein kan reducere opfattelsen af ​​træningsindsatsen og anstrengelsesudløste muskelsmerter selv ved relativt lave doser og hos folk, der er vant til at drikke kaffe," pointerer Marcora.

"Ud over disse positive psykobiologiske effekter, kan koffein også skabe et større energi underskud efter træning og dermed hjælpe med forebyggelse og behandling af fedme."

Han påpeger, at mens der ikke er nogen større etisk modstand mod brugen af ​​psykofarmaka for at hjælpe til et rygestop, eller behandling af fedme (appetitnedsættende stoffer), kan den negative opfattelse af doping inden for sport forhindre brugen af ​​stimulanser og andre psykoaktive stoffer til at behandle fysisk inaktivitet, der ellers er årsag til dobbelt så mange dødsfald som fedme.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?