Dans dig til en bedre hukommelse og balance

Vil du undgå at blive ramt af alderstegn som demens og muskelsvækkelse, så skulle du overveje at gå til dans.

 

Det anbefaler forskerne bag en ny undersøgelse, der har sammenlignet traditionelle motionsformer med dans.

"Træning har den gavnlige effekt at det reducerer eller ligefrem modvirker den aldersrelaterede svækkelse af vores mentale og fysiske kapacitet", siger dr. Kathrin Rehfeld fra det tyske center for neurodegenerative sygdomme i Magdeburg, Tyskland.

Hun er samtidig hovedforfatter på undersøgelsen, der er offentliggjort i tidsskriftet Frontiers in Human Neuroscience.

"Vores undersøgelse viser, at to forskellige former for motion (dans og udholdenhedstræning) begge øger hjerneområder, som svækkes med alderen. Men det var kun dans, der førte til mærkbare adfærdsændringer i form af bedre balance."

Ældre frivillige med en gennemsnitlig alder på 68 år blev rekrutteret til studiet og bedt om enten at deltage i et ugentlig dansekursus eller udholdenheds- og fleksibilitetstræning i 18 måneder.

Begge grupper viste sig at opnå en forbedring af hjernens hippocampusområde. Dette er vigtigt, fordi dette område kan være tilbøjeligt til aldersrelateret svækkelse og påvirkes af sygdomme som Alzheimers. Det spiller også en nøglerolle for hukommelse og læring samt balanceevnen.

Selv om tidligere forskning har vist, at motion kan bekæmpe aldersrelateret svækkelse af hjernen, står det ikke klart, om den ene type motion er bedre end andre.

I det nye studie gav forskerne deltagerne forskellige træningsrutiner. Det traditionelle træningsprogram udførte primært gentagne øvelser som cykling eller Nordic Walking, mens dansegruppen blev udfordret med noget nyt hver uge som i Vild med Dans.

"Vi forsøgte at give vores seniorer i dansegruppen konstant skiftende danserutiner i form af forskellige genrer (Jazz, Square, Latin-American og Line Dance). Trin, armmønstre, formationer, hastighed og rytmer blev ændret hver anden uge for at holde dem i en konstant læringsproces. Det mest udfordrende aspekt for dem var at huske rutinerne under tidspres og uden instruktion fra instruktøren," forklarer dr. Rehfeld.

Disse ekstra udfordringer antages at være hovedårsagen til den mærkbare forskel i deltagernes balanceevne hos dansegruppen. Dr. Rehfeld og hendes kolleger bygger nu videre på denne forskning for at teste nye træningsprogrammer, der har potentialet til at maksimere anti-aging effekter på hjernen.

"I øjeblikket vurderer vi et nyt system kaldet "Jymmin" (jamming og gymnastik). Dette er et sensorbaseret system, der genererer lyde (melodier, rytme) baseret på fysisk aktivitet. Vi ved, at demenspatienter reagerer stærkt, når de lytter til musik. Vi ønsker at kombinere de lovende aspekter af fysisk aktivitet og aktiv musikproduktion i en gennemførlig undersøgelse med demenspatienter. "

Dr. Rehfeld anbefaler at vi så hurtigt som muligt kommer op af stolen eller sofaen for at danse til vores yndlingsrytmer.

"Jeg tror, ​​at alle gerne vil leve et uafhængigt og sundt liv så længe som muligt. Fysisk aktivitet er en af ​​de livsstilsfaktorer, der kan bidrage til dette, modvirke flere risikofaktorer og sænke aldersrelateret svækkelse. Dans er et kraftfuldt værktøj til at udfordre krop og sind, især hos ældre."

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?

RSS test