Muskeltræning vigtig inden du bliver for gammel

Træning af musklerne efter overgangsalderne er vigtig for at få en god alderdom uden for mange fysiske skavanker.

 

Det understreger en ny undersøgelse fra University at Buffalo i New York, hvor forskere har sammenlignet effekten af muskeltræning hos både yngre og gamle voksne kvinder.

Undersøgelsen understreger behovet for at kvinder opbygger muskelstyrken tidligt i aldringsprocessen for at hjælpe med at afværge virkningerne af aldring, siger forskerne, klinisk professor Machiko Tomita og klinisk lektor Nadine Fisher, der begge arbejder i Department of Rehabilitation Science.

"Skrøbeligheden bliver større med alderen, men ældre kvinder, der dyrker daglig fysisk aktivitet, kan vende visse karakteristika i forbindelse med aldring, såsom langsom gang og nedsat funktion," siger Tomita, der har fået undersøgelsen offentliggjort i tidsskriftet Physical & Occupational Therapy in Geriatrics..

"Men for kvinder over 75 år falder muskelstyrken og udholdenheden. At starte på at træne og fortsætte med det når man er ung er vigtig, så man allerede har opbygget styrke- og udholdenhedsreserver som ældre," tilføjer Fisher.

Undersøgelsen undersøgte 46 kvinder i to forskellige aldersgrupper, 60-74 år og 75-90 år, for at finde ud af hvordan fysisk aktivitet påvirker tendensen til øget skræbelighed i de to grupper. Resultaterne viste, at selv om der var stor forskel på de to gruppers styrke og mobilitet, så blev den udlignet hos de deltagere der var meget fysisk aktive.

Med mobilitet - målt ved længden af ​​en persons trin - og grundlæggende funktionelle evner var der en kløft mellem de to aldersgrupper blandt kvinder, der havde minimal fysisk aktivitet. Men denne kløft forsvandt, hvis de havde et højt niveau af fysisk aktivitet.

Tomita siger, at hun er overrasket over, at kvinder i alderen 60-74 år ikke fyrkede nok fysisk aktivitet.

"Deres primære fysiske aktiviteter bestod af let havearbejde, let husarbejde og strækøvelser. Er det fordi de stadig arbejder og ikke har tid til motion, eller tror de, at de er sunde og ikke behøver det?" spørger hun.

"Det ser ud til, at regelmæssig motion endnu ikke er en standard del af ældre kvinders livsstil, men kun kommer som en reaktion på for eksempel fald eller sygdom."

Tomita mener, at ældre kvinder skal gå mere, selv om det ikke behøver at være 10.000 trin om dagen. Hun anbefaler også at tale med en fysioterapeut eller træner for at lære træningsøvelser, der kan opbygge muskelstyrke og udholdenhed.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?