Det kan være nødvendigt med rigeligt vand under en løbetur på stranden, men dyrker du hård motion kan for meget vand være farligt.

Sportsfolk bør drikke vand med måde

 

Alt med måde.
Det gælder også sportsfolk, der ifølge eksperterne kun bør indtage væske, når de er tørstige.

Det kan ganske vist medføre en mild dehydrering, men det er der færre risici ved end at drikke for meget.

Påstanden bevises af to nylige dødsfald blandt to unge amatørfodboldspillere.

Spillerne døde af motionsassocieret hyponatriæmi, som opstår, når atleter drikker masser af væske, selv om de ikke er tørstige. For meget væskeindtag får nemlig cellerne til at svulme op med vand, hvilket resulterer i muskelkramper, kvalme, opkastning, kramper, bevidstløshed og død.

En ung fodboldspiller i Georgien drak efter sigende godt 7 liter vand og 2 liter sportsdrik under træningen. Han kollapsede hjemme og døde på hospitalet. En anden ung fodboldspiller fra Mississippi udviklede hyponatriæmi under et spil og døde efter at være blevet bragt til hospitalet, fremgår det af undersøgelsen, der er offentliggjort i British Journal of Sports Medicine.

Løbere i risikogruppen

Forskerne bemærkede også, at hyponatriæmi er blevet bekræftet eller mistænkt i forbindelse med mere end et dusin dødsfald blandt løbere i de seneste år.

”Mange trænere tilskynder atleter til at drikke før, de bliver tørstige, men eksperter anbefaler, at sportsfolk kun drikker, når de tørstige, siger undersøgelse forfatter, dr. James Winger, der er sportslæge på Loyola University Medical Center.

Hvis man kun drikker, når man er tørstig, kan det forårsage mild dehydrering, men de risici, der er forbundet med dehydrering, er små,"  siger Winger.

"Ingen er døde på sportspladser af mild dehydrering, men i sjældne tilfælde er nogle døde af over-hydrering," bemærkede han.

En tidligere undersøgelse af Winger viste, at næsten halvdelen af motionsløbere i Chicago-området drak  for meget væske under løbene.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?