Kvinder køber dyre tasker for at hindre utroskab

 

Nogle kvinder køber ikke bare dyre tasker og andre lækre ting fordi de kan lide det, men føler sig simpelthen nødt til det for at forhindre andre kvinder i at snuppe deres mænd.

Designertasker og fede sko er en måde at udtrykke stil og klasse på. Det kan også give ekstra selvtillid og signalere, at man har styr på tilværelsen. Men en ny undersøgelse foretaget på University of Minnesota, viser, at årsagen også kan være at man vil skabe en barriere mod andre kvinder.

Ved 5 eksperimenter med i alt 649 kvinder i forskellige aldre og med forskellige sociale forhold, fandt forskerne ud af, hvordan luksusvarer ofte fungerer som et signal til andre kvinder, der kunne udgøre en fare for ens parforhold.

Det kan måske forklare, at amerikanske kvinder i gennemsnit åbenbart bliver nødt til at købe 3 nye tasker om året – og mon danske kvinder er meget mere sparsommelige?

Associeret professor ved Carlson School of Management Vladas Griskevicius siger, at nogle kvinder bruger deres nyindkøb til at vise andre kvinder, at de skal bakke baglæns.

Forskerne undersøgte, hvordan andre kvinder opfatter en kvindes forhold ud fra, hvilke luksusvarer hun har. Og de fandt frem til at kvinder, der har lækre ting, opfattes om at have en partner, der elsker dem.

Det er altså årsagen til, at de ikke vil flirte med en mand, hvis kone er velforsynet med luksusvarer, uanset hvem der har betalt for tingene.

Hold dig fra min mand

I et andet studie fik de samme forskere kvinder til at føle jalousi ved at få dem til at forestille sig en anden kvinde flirte med deres mand. Kort derefter lod forskerne kvinderne i en tilsyneladende helt anden sammenhæng vælge tasker med designerlogoer – og resultatet var, at når kvinderne var jaloux, valgte de logoer, som var dobbelt så store end i andre situationer.

”Følelsen af, at dit forhold er truet af andre kvinder, får automatisk nogle kvinder til at ’flashe’ Gucci, Chanel og Fendi overfor andre kvinder,” forklarer forskerne.

”En designertaske og et par dyre sko ser ud til at beskytte dem.”

Endnu en undersøgelse foretaget af de samme forskere viser, at når et parforhold er truet, ønskede kvinder ikke bare dyre tasker, biler, mobiltelefoner og sko, de brugte også 32 pct. mere af deres egne penge på denne følelsesstyrede forbrugsfest.

Forskningen viser, at luksusvarerne spiller en vigtig rolle i et parforhold, men at mænd og kvinder forbruger af forskellige årsager. Griskevicius og kolleger har tidligere vist, at mænd ofte køber dyre produkter for at prale overfor det modsatte køn og tiltrække kvinder som mulige partnere. Det nye studie har vist, at kvinder ofte ønsker sig dyre ting med andre kvinder i baghovedet og for at få medsøstre til at holde sig væk fra deres mænd.

”At de fleste kvinders luksusvarer er købt for at imponere andre kvinder forklarer, hvorfor mænd har svært ved at forstå, at en håndtaske skal koste mange tusinde kroner. Kvinders designervarer er skabt for at imponere andre kvinder, ikke mænd,” siger Griskevicius.

Endnu et overraskende resultat ved forskningen, var, at når jalousi fik kvinder til at ønske sig luksusvarer, så gjaldt det både kvinder i parforhold og for singlekvinder.

Mange singlekvinder ønsker sig designertasker og lignende – ikke for at sige til andre kvinder, at de skal holde sig væk, men for at beskytte deres kommende forhold. Luksusforbrug blandt kvinder har åbenbart meget at gøre med underliggende statussignaler i kvindegrupper, mener forskerne.

Undersøgelsen blev offentliggjort i Journal of Consumer Research.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?