Gå eller løb en tur, Find en plet i haven til at lave øvelser. Det er lige meget hvordan du motionerer, hvis du vil undgå Alzheimer's..Gå eller løb en tur, Find en plet i haven til at lave øvelser. Det er lige meget hvordan du motionerer, hvis du vil undgå Alzheimer's..

Dyrk motion og undgå Alzheimer´s

 

Mere end en ud af syv kunne undgå at blive ramt af Alzheimer´s sygdom, hvis de begyndte at dyrke regelmæssig motion.

Det er lige meget, hvordan du motionerer. Bare du gør det.

Det viser et nyt studie fra Ontario Hjerneforsknings Institut, hvor man har undersøgt og sammenkoblet 55 studier om fysisk aktivitet.

Studiet viser, at folk, der er mere end 65 år gamle, har 38 pct. nedsat risiko for at udvikle den alvorlige hjernesygdom end mennesker, der er fysisk inaktive. ”Og det er det hidtil stærkeste bevis for, at fysisk aktivitet gør en mærkbar forskel i udviklingen af Alzheimer´s,” siger Dr. Donald Stuss, der er direktør for Ontatio Hjerneforsknings Institut.

På baggrund af studierne anbefaler forskerne 150 minutters moderat til hård fysisk aktivitet om ugen fordelt på en halv times aktivitet fem gange om ugen – gerne afbrudt af intervaller med 10 minutters intensivt tempo.

Moderat til hård træning defineres af forskerne som en træning, der får en til at hive efter vejret, men stadig tillader personen at synge, hvis det er det, man har lyst til.

Vælg selv

Forskerne har ingen bud på, hvilken motionsform, der er den bedste. Så de foreslår folk at gøre det, de synes er sjovest, så de ikke holder op, fordi det er for kedeligt.

Men de understreger, at andre studier har påvist, at jo tidligere man begynder at være fysisk aktiv desto større hjælp er det for ens kognitive evner senere i livet.

”Motion får blodcirkulationen i gang og tillader mere glucose og ilt at komme til hjernen uanset ens eventuelle kognitive svækkelse, ” siger Dr. Tiffany Chow, der behandler Alzheimer´s patienter i Toronto.

Læs også: Kvinder rammes hårdest af Alzheimer's

Forskerne foreslår, at man dyrker motion sammen med andre. Dels fordi det er sjovere, og dels fordi det får en ud af en evt. isolation, der kan give apati og en følelse af depression.

Så der er ingen undskyldninger.

Gå, løb, svøm, dans. Parker bilen langt fra hoveddøren og tag trapperne, når du kan komme til det. Så er der håb om, at du kan holde hjernen i gang og undgå den frygtede sygdom.

 

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?